Nyt wc på eksisterende wcs

Hej🙂

Jeg skal lave et gæstetoilet som skal stå lige op af vores nuværende toilet. 

Jeg har lavet en tegning der beskriver hvordan det er lavet nu og hvordan jeg tænker det nye toilet skal tilsluttes faldstamme/nedløb. 

Skal jeg montere det nye toilet helt nede på faldstammen? Eller må man godt montere det på en af de samlinger som beskrevet på billedet(ved de 45 cm)? 

Jeg har haft toilettet af og kan de der ca 40-45 cm nede er 2 samlinger som ligner de er blevet skiftet dengang man lavede badeværelset for 10-15 år siden. 

De skrå streger er løsning 1 og de lodrette streger er løsning 2. 

Løsning 1 vil gøre det noget nemmere, men er den lovlig og Ok ? ​

Mvh Martin

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ok at montere det sammen oppe i 45cm højde som du beskriver. Hvis du kan bruge en 45 grader T stykke til indløb så vil det være det bedste. Ellers kan der aflejres noget " på hylden" fra det andet toilet.
Ligeledes længere oppe hellere bruge 2 x 45  gr. end 90 gr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja til begge dele. VVS firmaer har tilladelse til at lave kloakker indendørs. så det nok der du skal søge hjælp. De kan have en anden opfattelse da løsningen med at gå helt ned sikkert er den mest enkle.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, omend det er en vvs’er eller en kloakmester, er det så en opgave der kan gøres for et overkommeligt budget mon ? 
Lige en Update på denne

Jeg har haft 2 kloakmester ude og se på opgaven

Nr 1. Sagde det ville være ulovligt at gøre som jeg har skrevet her i trådens begyndelse. At man skal ned og have far i kloakrøret der kommer ude fra vejen og går ind under badeværelset

nr. 2 sagde at man sagtens kunne gøre det jeg foreslår hvor jeg tilkobler nyt wc på der gamle wcs lodrette rør

Begge var autoriserede kloakmester. Så jeg er godt forvirret nu…  

Jeg vil ikke stå i en situation hvor jeg har lavet fusk. Men kan jeg det hvis det er udført af en aut kloakmester ?
Annonce
Ja vel men er der så meget forskel på at grav 30 . 50 cm længere ned.?
Du kan næsten selv se på din tegning at "lorten" bedre flyder den rigtige vej når det kommer ned.
MEN din oprindelige plan kan modificeres med 45 grader bøjninger så det alligevel kan virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja forskellen er jeg skal brække halvdelen af gulvet op (hvor der er gulvvarme)for at en kloak gut kan komme til at arbejde på røret som ligger næsten halvanden meter væk fra toilettet. 🤨

Så hvis jeg SKAL have fat i hovedekloaken går vandret ind og ligger 1m nede, så bliver det væsentligt mere besværligt og omkostningsfyldt.



Hvad med at undlade at grave i eksisterende gulv overhovedet, og opsætte to nye toiletter med P-lås.
Spørg en almindelig VVS mand til opgaven, da der ikke skal laves arbejde i jord.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis