Utætte kompressionsfittings

Kære medlemmer og rør-kyndige

da vi renoverede vores lejlighed for halvandet år siden sløjfede vi en radiator på badeværelset. Vi var så heldige at den var monteret med to ballofixer, så det var meget nemt at slukke for dem begge.

Da det så blev vinter, fandt vi dog hurtigt ud af, at halvdelen af radiatorerne i lejligheden ikke virkede, fordi de er serieforbundne.
Jeg satte mig derfor for, at lave en simpelt forbindelse mellem de to ballofixer med kobberrør og kompressionsfittings.

Problemet opstår da jeg åbner for gennemstrømningen på begge rør, da det viser sig at de “gamle” kompressionsfittings som sidder FØR ballofixerne, på de rør som stikker op ad gulvet, nu pludselig drypper. Min første indskydelse var, at jeg nok havde fået drejet lidt på dem, men det er som om efterspænding ikke virker.

Er der en af jer herinde som har et godt råd? Hvis jeg blot skal spænde hårdere, så vil jeg jo gerne slippe for at betale 2.000 kr på at få en faglært til at gøre det.

P.S. må jeg overhovedet pille ved det her som ufaglært?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Hvis i ikke har direkte fjernvarme må du gerne “selv rode med det”.
Hvis der er “ bløde” kobberrør hvor problemet er, skal der være isar en støttebøsning i rørenden. Ellers kan røret deformeres.

Søren O
Tusind tak for svar

Det er hårde rør der kommer op af gulvet, om der er bøsninger i skal jeg lade være usagt, da jeg ikke rigtig 

Det der undrer mig er, at de gamle kompressionsfittings ikke har dryppet tidligere, men pludselig gør det nu.

Fittingen kan drejes på røret, tyder det på en deformitet? 
Allerførste spørgsmål: har du overhovedet det rigtige værktøj til kompressionsfittings?

Hej Bent
Tænker du ift. at spænde de eksisterende, som er dem der pludselig drypper nu? Har en rørtang til at dreje kontra og skruenøgle til at spænde.

Eller tænker du på de nye? Der har jeg brugt rørskærer og været omhyggelig med samlingerne osv?
.
Sorry, vi taler forbi hinanden. Jeg tænkte på presfittings da jeg skrev mit indlæg.
Ignorér det.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis