Er bygningsreglement eller lokalplanen vedr. sekundære bygninger

Jeg står og skal til at opføre en dobbelt carport med redskabsrum i forbindelse med nybyggeri. Lokalplanen siger, at der ikke må opføres mere end 30 KVM som sekundære bygninger på grunden uden byggetilladelse. Bygningsreglementet "Vejledning om opførelsen af sekundær bebyggelse under 50 kvm" siger, at der først skal ansøges (men anmeldes) ved mere end 50 kvm.

Lokalplanen er ældre end nyeste bygningsreglement. Kommune: Syddjurs

Hvad er gældende, lokalplanens 30 kvm eller Bygningsreglements 50 kvm, hvis jeg alene vil anmelde byggeriet af dobbeltcarport? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svaret - ikke det svar jeg "håbede" på, men regler er regler.

Tak for henvisningen til artiklen, som er helt relevant for mig. Så må jeg nok acceptere, at der skal ansøges om en byggetilladelse og vente 25 uger på, at Syddjurs Kommune får den sagsbehandlet (det er deres sagsbehandlingstid for øjeblikket).
Jeg mener ikke at du skal ansøge, men du kan alene anmelde. Lokalplanen siger jo bare at du skal forespørge kommunen hvis du skal lave noget større end 30 m2- reglerne hos kommunen er imidlertid, at du bare skal anmelde, så længe det er under 50 m2
Jeg må pointerer at det er den samlet bebyggelse af overdækket bygninger som ikke er beboelse. Hvis alle disse overstiger 50 kvadratmeter skal der søges om byggetilladelse. Så hvis du allerede har 30 kvadratmeter på grunden og vil bygge mere end 20 kvadratmeter dobbelt carport så skal der stadig søges om byggetilladelse.

Så begge er gældende alt efter hvad du har på grunden i forvejen:
- Opføres der EN bygning på mere end 30 kvadratmeter skal der byggeansøges Iht. Lokalplanen.
- opføres der EN bygning som der til sammen med eksist. overdækninger udgør mere end 50 kvadratmerer skal der ansøges om byggetilladelse Iht. Bygningsreglementet. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for dit svar.

Der er ansøgt om byggetilladelse til selve huset, men da jeg selv opfører carport og isoleret skur, ville Hybel Huse A/S ikke medtage det i byggeansøgningen (hmm). Da jeg bygger 36 kvm + 18 kvm i alt 54 kvm, så skal jeg under alle omstændigheder sende en byggeansøgning - og betale 6000 kr. for den. Samme pris som for byggetilladelsen til selve huset.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis