Jording i stikdåse?

Hej alle,

Mine stationære har et 3-pins stik (med jord), men i min lejlighed findes der kun 2-stik kontakter. Hvis jeg sætter et 2 stik i kontakten og en ledning herfra til en stikdåse med 3-stik, vil der så gælde en jordforbindelse selvom stikket i kontakten er 2-stiks?

Kan man få stikdåser hvor jordingen sker i dem?
Vh.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave/købe en stikdåse med alm. han-stik i den ene ende, og så jord stik i hun-enden. Som denne. Det er det man kalder blind-jord, og det er lovligt. Men det giver ingen jording.

Det får du kun, hvis din stikkontakt har 3 ben.

Du kan også erstatte dit strømkabel med et med sidebensjord. Det vil kunne gå i en almindelig stikkontakt, men jord-forbindelsen vil ikke blive overført (lige som med løsningen med blind jord).
Okay, så det er ikke muligt at "fake" jord hvis der ikke allerede er kontakter med jord.

Hvor nødvendigt er det at have en jordforbindelse hvis det drejer sig om mindre apparater (stationær PC med skærme osv, samlet ca 350-400W).

Hvis jeg bruger løsningen med en blindjord, vil der vel stadig være risiko for stød osv.?

Der er HPFI i lejligheden, erstatter det behovet for Jord?
Du kan ikke "opfinde" en jordforbindelse, ligesom du heller ikke kan "opfinde" en vandhane med varmt og koldt vand uden 2 rør   
Til en stikkontakt med jord kræves der 3 ledere, så for at have en aktiv jord er der nød til at være en ledning forbundet til stikket.
Så hvis du har en stikkontakt med 3 ben (og den i øvrigt er monteret korrekt) så skal der bruges en forlængerledning med 3 ledere, en stikprop med 3 ben samt en stikdåse i den anden ende med 3 benede huller, ellers er der ingen jord.

Når det så er sagt så findes der tusindvis af elapparater der er født med sidejord (Schuko) som aldrig bliver tilsluttet jord, da vi traditionelt bruger 3 benede stik her i landet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det vil være sikkert at bruge din computer uden jord da du har hpfi, ja. (og hvis hpfi/rcd rent faktisk virker, husk at bruge testknappen regelmæssigt!)
Du vil under alle omstændigheder ikke få stød af de ting, som er lavet af plastic.
Metalkabinettet på pc'en kan give et ufarligt stød, hvis den ikke er jordet.
Annonce
Aldrig, og gentager lige, aldrig sav en jordforbindelse af, bliver så irriteret på dem der gør det. Så hellere køb en dåse med falsk jord som der også bliver anbefalet.
Kender faktisk ikke behovet for jord til pc, og de fleste kører også med schuko hvorved folk ikke får brugt jordforbindelsen. Men spiller selv lidt som dj i min sparsomme fritid. 😀
Og der kan jeg opleve forskellige problemer hvis ikke det hele er jordet korrekt, blandt andet summen i højtalerne.
Ja, er heller ikke vild med tanken om at save jord pinden af.

Ledningen der fulgte med strømforsyningen til PC'en er et 3-stik med jord. Jeg kan vel også godt bare sætte et lignende ledning med schuko stik i PC'en i stedet. Skærmene bruger schuko stik, så det er kun selve PC'en der pt. har brug for jord
Brug en stikdåse uden jord, som tager mod kablet fra din PC.

Kom herefter til at placere din PC op ad nærmeste radiator eller vandrør, så forsvinder eventuelt statisk ladning herigennem.

Elektronikteknikeren
Jordforbindelse i en lejlighed med trægulv og måske gulvtæppe er irrelevant , da du ikke kan få stød hvis du berører en strømførende ledning , da du ikke har nogen form af jordforbindelse .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Trådstarter skrev: Skærmene bruger schuko stik, så det er kun selve PC'en der pt. har brug for jord
Lige for at få det på det rene Schuko stik er også stik med jord ligesom den trebene er det. Så der er samme behov.
Men hvis du ellers sidder i tørre omgivelser så er der ikke krav om aktiv jordforbindelse.
En god løsning er at købe tre - fire eller fem fordeler stikdåser med jord. (schuko eller 3 benet ) Og så få tilsvarende stikpropper på. Ledningen hen til stikdåse og stikprop kan være 2 leder.
Du har ingen jordforbindelse men dine apparater har fælles stel potentiale. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis