Gammel udveksling over fire spær

I mit hus er der lavet en gammel udveksling på hanebåndene hen over fire spær, hvor det ene midterspær så er blevet fjernet. Jeg har nu brug for at fjerne det andet midterspær, men er i tvivl om den gamle udveksling er nok og om jeg evt. skal forstærke den eller spærrene rundt om.
Spær + udveksling er udført i 5x5" og hanebåndene er i 5x4".
Er det mon noget jeg skal finde en der kan regne på for mig, eller kan jeg roligt gå i gang med fukssvansen?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det ville jeg ikke være bekymret for under følgende forudsætninger.
1. Det spær som du nu saver væk skal være fastgjort forsvarligt til din udvekslings bjælke.
2. Jeg ville nok forstærke de 2 bærende spær ved at skrue noget der ligner 45 x 195 spærtræ på yder siden af begge. Helt oppe fra kip og ned til bundrem. Så må der saves et hak i udvekslings bjælke for at få plads. Men netop på ydersiden har det ingen betydning.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Kim,
Nej ikke endnu. Der går også lidt tid før jeg går i krig. Jeg blev bare nødt til at få det afklaret nu, da jeg har det ene spær fritlagt, og skal til at pakke det ind i isolering og gips.
Efter oprettelse af indlægget her, har jeg talt med både en gl. tømrer og en bygningskonstruktør, der begge anbefalede mig at enten erstatte nuværende udveksling, eller forlænge den, så den tager fat på 6 spær i alt inkl. de afskårede.Jeg tænker at løsningen bliver, at sætte en 50x200mm spærtræsbjælke op bag den eksisterende udveksling.

Forresten, tak for dit input, ev elmand :)
Hej Nicolaus,

Du har nogle fine og forståelige tegninger, men kan du oplyse mig om følgende mål (kan ikke se dem alle tydeligt på skitserne):
  1. Maksimal vandret afstand mellem spærhoveder målt nede på spærfod.
  2. Længden af spærhoved (max. målt).
  3. Placering af hanebånd på spærhoved.
Med ovenstående informationer kan jeg bedre komme med kvalificeret tilbagemelding til dig.

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Hej Kim,
Jeg har været oppe og måle efter, og har fået opdateret mine tegninger med de præcise mål som du beder om. Spærafstanden er er angivet i toppen, men er målt ved foden hvor det var muligt.
Annonce
Hej igen Nicolaus,

Så fik jeg tid til at sende lidt hvid ingeniørrøg op af min skorsten til dig, og med udgangspunkt i den oprindelige konstruktions styrke og stabilitet, dvs. inden første fjernelse af et spær (spærhoved), har jeg regnet på hvad der skal til for at imødekomme dit ønske om at fjerne endnu et spærhoved.

På baggrund af din opdaterede tegning har jeg først udarbejdet en statisk model af spærkonstruktionen med alle spærhoveder intakte. Modellen har jeg udsat for en realistisk lastkombination bestående af egenvægt og snelast. De fundne kræfter og momenter har jeg anvendt til at vurdere styrke samt stabilitet. Dette er min reference, som jeg har holdt op imod den ønskede ændring af konstruktionen.

Med bagsiden af dit tag mener jeg siden modsat udvekslingen, dvs. forsiden ved udvekslingen. Spær nr. 1 er første spær til venstre (ved dit wc), spær nr. 2 det næste til højre etc.

Uden at gå ind i en længere teoretisk og detaljeret forklaring af konstruktionens opførsel, så belaster dit ønske udover spær nr. 2 og 5 på forsiden, selve udvekslingen, men også spær nr. 3 og 4 på bagsiden.

Løsningsforslag med alt nyt i kvalitet C18 eller bedre
  • Dobbelte påforinger (spærtræ på hver side af spærhoveder) fra fod til kip på spær nr. 2 og 5 (forside) samt 3 og 4 (bagside) med spærtræ i dimension 45x145 mm, samt
  • ny udveksling (samme længde) i 6x6 – eller hvis du evt. ønsker at benytte samme dimensioner som nu,
  • en ny udveksling i 5x5, under forudsætning af den har fat fra spær nr. 1 til og med spær nr. 6!
Montage
Hvis nogle spærhoveder på nuværende tidspunkt evt. skulle bøje en lille smule indad mod loftrummet, så vil jeg anbefale at understøtte dem - og om muligt presse dem forsigtigt i tilbage i ret position (med fx en soldat) - førend påforinger monteres.

Uanset udgaven af udveksling du vælger, så er det altafgørende med en solid forankring af spær nr. 2 og 5 til udvekslingen, så fuld kraftoverførsel i alle retninger opnås!

God "tur" og send gerne billeder
Jeg er spændt på at høre, hvad du vælger at gøre til sommer. Del meget gerne foto fra processen samt af det færdige resultat.

Du ønskes rigtig god og sikker arbejdslyst herfra, hvor jeg samtidig forudsætter, at du gemmer saven langt væk, indtil ovenstående (eller tilsvarende forsvarlig løsning) er etableret 😊.

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Det var sgu et udførligt svar, tusind tak for det, Kim! 
Jeg har lige et par tillægsspørgsmål omkring selve udførslen af din løsning. 

- Du skriver, at udvekslingen skal være i 6x6" hvis den skal være i samme position som nu. Er det en livrem og sele-løsning, eller har det meget at sige? Vil jeg evt. kunne nøjes med at forstærke nuværende? Det er immervæk noget lettere at lade den eksisterende udveksling blive hvor den er. 

- Hanebåndene er sat delvist "udenpå" spærhovederne (Se billede) og stikker 2-4cm ud fra spæret. Hvordan gør jeg plads til påforingen her? 

- Påforinger vil desuden kræve et større indhug i udvekslingen, hvis denne skal udføres på samme måde som den jeg har i dag. Er der problemer i det? Se billede med indhakkende i nuværende udveksling.

- Vil jeg evt. kunne benytte en større dimension spærtræ og nøjes med at påfore ét af spærhovedets sider? 
Hej Nicolaus,

Som opfølgning på dine tillægsspørgsmål, så kan du måske finde inspiration i nedenstående ift. din egen valgte, endelige løsning?:

Som alternativ til en ny udveksling i 6”x6”, så vil montage af fx 1 stk. 45x195 spærtræ (lodret på udvekslingens frie side) rent teoretisk give et stærkt nok tværsnit. Når jeg skriver teoretisk, så afgør selve montagearbejdet inkl. korrekt fastgørelse jo sagen.

Påforinger udenpå hanebånd kalder på lokal fjernelse af materiale i påforingen for at opnå tæt samling. Nogle steder stikker hånebånd ud fra spæret med op til 4 cm, skriver du, dvs. tæt på gennembrydning af 45 mm (forstår jeg nu!). Der skal du være tålmodig og forsigtig og kun lige save, stemme og eller fræse det nødvendige materiale væk. For at kompensere for svækkelsen kan følgende overvejes:
  • Den elegante løsning vil nok være at få en smed til at lave nogle solide U-formede beslag, som kan ”omklamre” påforingen et godt stykke på hver side af krydset med hanebåndet. Beslagene skal have en hvis længde, så optimal fastgørelse med skruer i påforingen sikres – herunder at beslaget kan optage det bøjende moment i dette område. 
  • En overvejelse alene med spærtræ kunne være, at montere endnu et stykke spærtræ (lang laske) udenpå påforingen i tilpas længde for sikring af optimal fastgørelse og momentoverførsel. 
  • En helt anden (fysisk tung …) overvejelse kunne være at gå gevaldigt op i tykkelse af påforinger, så beslag eller lasker overflødiggøres. 
  • En erfaren tømrer vil givet vis kunne komme med en række gode praktiske råd og anbefalinger.
Indhuk i udvekslingen fra påforinger (på den rigtige side af understøtningen 😊) vil jeg ikke være bekymret for.

En ensidig påforing af spærhoveder med spærtræ i dimension 45x195 vil være i underkanten ift. tværsnitsarealet fra mit forslag med 2 stk. 45x145 på en 5”x5”, men tilstrækkeligt ift. spærhovedets bøjning vinkelret på tagfladen.

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis