Udfyld borehuller i gasbeton?

Jeg har fjernet nogle gamle karm-plugs og har derfor nogle huller i gasbetonen (ca. 12 cm i dybden og 1 cm i bredden).

Er der et trick til at fylde hele hullet ud med filler (eller andet) og ikke kun lige hvad en spartel kan gøre?

Jeg skal have fyldt hele hullet ud, da jeg skal lave nye huller til nye karmskruer - måske kun ca. 0,5 cm ved siden af det gamle hul og den nye karmskrue skal ikke "ryge ind i hullet" fra det gamle karm-plugs.

Nogle fif?

Takker.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal kunne bore lige ved siden af så skal du fylde hullerne med ankermasse. det er en 2-komponent beton som hærder meget hårdt op. hullet skal min være 10mm i dia. det skal støvsuges for borestøv hullet fyldes op fra bunden og ud. ankermasse fåes i de fleste byggemarkeder. Biltema har små tuber og de har osse løse spidser så man kan bruge tuben af flere gange.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 04-01-2022 11:11:17

Hvis du skal kunne bore lige ved siden af så skal du fylde hullerne med ankermasse. det er en 2-komponent beton som hærder meget hårdt op. hullet skal min være 10mm i dia. det skal støvsuges for borestøv hullet fyldes op fra bunden og ud. ankermasse fåes i de fleste byggemarkeder. Biltema har små tuber og de har osse løse spidser så man kan bruge tuben af flere gange.

Jeg tror det bliver problematisk at bore halvt inde i ankermassen, da den er markant mere hård end den relativt bløde gasbeton. I praksis vil boret nok vandre ind i gasbetonen. Var det mig, ville jeg nok bare rykke karmskruerne enten op eller ned i stedet og så lade de gamle huller være. 


Med venlig hilsen

Anders

Der står 0.5cm ved siden af derfor forslaget. Men hvis den halve cm er fra centrum så har du ret. Men uanset om deskal flyttes op eller til siden så vil jeg anbefale at fylde hullerne med ankermasse. Da et tomt hul vil forringe den kraft du kan belaste det nye hul med.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for jeres svar.

Hvis nu det ene hul kun er 3mm fra det gamle hul, så tror jeg at Anders K's svar med at ankermasse kan føre boret skævt. Så måske ankermasse er for hårdt.

Vil man kunne bruge indendørs "Husrep" - er det samme hårdhed som gasbeton?

Tak for jeres hjælp. :)
Indendørs husrep og næsten alle andre spartel produkter er hårdere end gasbeton. Jeg ville nok bore hullet op og banke en rundstok eller andet træ ind i hullet med lim på. Så bruge en skrue der kan holde i træet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også