Værksted/anneks - brug af spærtræ/reglar

Jeg står foran en større GDS-opgave her til forår og er ved at projektere. Jeg skal opføre et værksted kombineret med et skur, ialt 23 m2, bagerst i haven. Det bliver opført på en bundrem af træ på punktfundamenter. Bygningen bliver med ensidig taghældning. Der bliver isoleret med ca. 20 cm i gulv, væg og loft og der installeres varmepumpe. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Skal bundremmen og de to vægge, som spærrerne hviler på, også opføres i spærtræ, eller er reglar i rette dimension alt rigeligt?

Og skal bundremmen være af trykket træ? Der bliver ikke jordkontakt, men det bliver ikke hævet mere end 5 cm over niveau.

PFT

/Troels
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der ikke er direkte jordkontakt og træet iøvrigt er beskyttet så er alm spærtræ fint - trykket spærtræ hvor man kan stole på styrken er en sjældenhed.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Bundremmens dimension skal jo projekters ud fra afstand imellem understøtninger. Vægge kan sikker godt være reglar da der sikker er en del af dem. Husk at lave trekanter i konstruktionen så det bliver stabilt. Sættes der krydsfiner  spånplader eller lignende på så virker det meget stabiliserende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis