Ventilation tagrum, for meget eller for lidt?

Kære Eksperter og GDS'er,

Jeg har nu søgt internettet tyndt for svar, men forskellige sider siger forskellige ting. Jeg har læst mig frem til, at der som tommelfingerregel skal være 2 cm luftspalte (CA) ved udhænget og ind til tagrummet. Dertil kommer så ventileret tagrygning, eller tudsten.

Mit spørgsmål er som følgende:
Jeg har et u udnyttet loftrum på 136 kvadratmeter, som er tætnet med understrygning og derfor ses som et lufttæt tag. Sidste år, fik vi pillet det defekte undertag ned i tilbygningen (vinklen) på billedet og der fik vi så også understrøget hele denne del.

Jeg kan dog nu konstaterer at jeg i denne vinterperiode har lidt kondens problemer på loftet, ikke meget men lidt. Specielt ved skotrenden, hvor det er tydeligt at den varme lufte ikke kommer væk før den kondensere. Derfor er mit spørgsmål:

Som det ses på et af billederne ved de røde ringe hvor man kan se rockwool, har jeg ladet isoleringen sidde som den var da vi købte huset. Den lukker ligesom af for vinden ved tagfoden og den luftspalte som der er følger bølgerne på tagstene. På de andre billeder har jeg eksperimenteret lidt med isolering, men pointen er at jeg har fjernet den rockwool som lukkede af for vinden og ja, lavet mere luft. Mit spørgsmål er dog, kan man få for meget udluftning via taget på denne måde?. Fordi ved at fjerne isoleringen giver det omtrent en luftspalte på 15-20cm.

Jeg har vedlagt samlet billede af huset og den nuværende ventilation.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og det korte svar er NEJ
Men nu er jeg ikke kendt for korte svar så her lidt mere.
Man kan stort set ikke få for meget udluftning i tagrum. Der skal være det der svare til 1,5 cm sprække sammenlagt hele vejen langs huset og det skal der være i begge sider. Det må godt være 2 x 0,75 cm imellem udhængs brædder f.eks. Er der ikke udhæng kan det være under tagfod altså bag tagrende.
Jeg mener det udtrykkes som 1/800 del af husets areal fordelt på 1/4 i hver side og 1/2 delen i kip.
Derefter skal isolering holdes i en afstand på 50 mm fra taglægter så der er uhindret adgang til luften.
Oppe i kip skal der være tilsvarende areal som de 2 sider tilsammen.
De klumper isolering du har skal helt sikkert væk. Dine udsugnings rør isoleres ved at der vikles mindst 100 mm isolering rundt om dem. Det er ikke så effektiv at lægge isolering ind imod rørene og derefter ovenpå. Loftlem skal være tæt og lukket. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis