Videreførelse af 1,5mm2 kabel til ovn fra 2,5mm2 kabel

Hej
I mit hus, som jeg netop har overtaget, har jeg bemærket en elinstallation, som jeg er i tvivl om er udført korrekt.

Der er tale om en samledåse i køkkenet som forsyner hvidevarerne. Fra eltavlen (som er sikret med 16A) til samledåsen er trukket et 5x2,5mm2 kabel. Det er OK. Fra denne samle er der derefter trukket ca. 2m 5x1,5mm2 kabel til endnu en samledåse, hvor ovnen er tilsluttet. Det er denne installation jeg søger jeres input til, da jeg ikke tror det er helt efter bogen. Ovnen bruger 3500W/230V og jeg kan da regne ud vi er ved den maksimale strømstyrke som et 1,5mm2 kabel kan tage.Kablet mellem de 2 samledåser er blot sat fast på væggen bag køkkenskufferne så varmeledningsforholdene er sikkert nogenlunde og ovnen kører da også upåklageligt, MEN det ændrer jo ikke på at installation skal ændres, hvis den ikke er i orden.

Jeg håber der er nogle el-kyndige som kan hjælpe mig.

Mvh Søren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvordan kan du regne det ud ????? et 1,5 mm2 kabel kan under optimale forhold tage bære ca. 27 A dvs 27x230 altså 6210 watt sådan ca.
Det er ikke udregningen der spørges om, men om installationen er i orden.  
Det er den så ikke.
MEN hvis kablet fra ovn til samledåse 1 ( 2,5 mm2 fra installation )  er tilledning Altså ubrudt blød kabel så er det ok. med 1,5 mm2. Det er sådan set også ok ( men ikke optimal) hvis der er en samling på den med stikprop og forlænger ( 16 A )
Men ved at den sættes i en samle dåse bliver det lille stykke til fast installation og så er det ikke efter bogen.
Så forslaget er at der monteres ny kabel i ovnen så denne kan nå hen til samleboks 1. ( 1,5 mm2 blød kabel )
Om den fæstes et par steder for at skuffer ikke går imod den har ingen betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar Ev Elmand, det var meget meget brugbart😊👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis