Dræn om hus og gårdsplads

Hej,
Jeg har en lidt våd gårdsplads og nogle store pytter rundt om huset nu her hvor det regner meget, som jeg tænkte jeg ville dræne væk. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. Jeg har kigget lidt på den tråd her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/223290/s/sokkel-syldsten-og-pigstenskant-1700, og jeg kunne godt tænke mig at lave en kant af pigsten rundt om huset på et drænene lag og en drænslange under. Huset er fra 1881 og har kampestenssokkel, der går ca 60cm i dybden. Men jeg kunne godt tænke mig ikke at grave for dybt rundt om - kan man godt lægge drænledningen i 30-40cm dybde? Og hvad er fordele ulemper i forhold til dybere? De fleste siger jo frostfrit, men hvorfor egentlig?

2. Hvordan opbygger man et dræn på en gårdsplads? Jeg forestiller mig noget med et "net" af drænslanger, der ligger i sand. Lige nu er der perlegrus på pladsen, og jeg tænker at grave ud, lægge sand og og drænrør og føre det ud til markdrænet. Men hvor dybt, hvordan hvor meget? Nogen gode råd?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er din gårdsplads en hvor der køres med biler ?
Hvis ja, så ville jeg nok hellere lave et fald på pladsen væk fra bygninger, så vandet løber væk på overfladen.
Tror ikke rigtig på det at dræne en grusplads, hvor bunden skal være fast nok til bilkørsel.
Helt enig med Djaydjay med hensyn til gårdsplads. Man kan ikke have en god fast gårdsplades som vandet kan trække ned igennem.
Løsningen kan være fald ud til sider hvis det er muligt Eller fald ind imod nogle punkter som så har åben afløb. Det er ligesom rendesten langs vejen. Er der kun en eller 2 pytter så er det her afløb laves. Der skal så en rist i med ret små huller så gruset ikke smutter ned.
Medhensyn til dræn langs huset så så kan drænrørene sagtens ligge i 20 - 30 cm dybde og så med noget groft grus over. Grus er på mit sprog med sten 5-25 mm ( med dit postnummer er det vist det samme vi mener.
Med dybere liggende dræn vil det tage dage før vandet trækker væk. Det er godt nok på en pløjemark og i haven men dur ikke på en gårdsplds.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene!
Der skal køre biler, så det lyder som om jeg skal gentænke det :)

Pladsen kan næsten kun hælde ind mod midten, hvor der står et træ og så må jeg have afløb derfra og videre ud, da det nok ikke kan suge helt så meget... eller er det ok at lade den hælde ud mod huset og lade omfangsdrænet lede det væk?

Og hvis jeg skraber toppen af gårdspladsen for at lave hældning i enten den ene eller anden retning, hvad skal jeg så bygge op med igen, som både er godt at køre på og som vandet kan løbe væk på. Sand / perlegrus? Stabilgrus / perlegrus?

Med hensyn til drænet langs huset, så lyder det jo rimelig enkelt... hvorfor er det, at der så mange steder står, at det _skal_ ligge i samme dybde som soklen? 
tyngdeloven er en lov som hverken venstre eller socialdemokratiet tør pille ved   
Der er forskel på hvad man dræner for.
Hvis du lægger sten fra huset for at holde vand væk, så tyder det på vand fra tagrender altså overflade vand. Så har det svært ved at trænge langt ned så hurtig som et regnskyl varer.
Når du laver en rende drænrør og med grus i så efterligner du en afløbsrende. Altså noget som kan tage vand nu og her. Bunden af renden og derved drænrør skal have fald så det tømmes for vand efterhånden som det stopper med at regne.
Er det derimod en omfangs dræn for at holde kælder tør, så skal rørene naturligvis helt ned så også grundvandet kan ledes væk.
Når du har et træ i midten, kan du så ikke lave en god handel med den. Du fjerner gruslaget i en radius på et par meter og erstatter det med jord / sand. Så trænger vandet ned, træet bliver glad og gror lidt bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg fik for nogle år siden en dygtig maskinfører til at skrabe min gårdsplads med en planerskovl på hans rendegraver. På den nu plane gårdsplads blev der lagt stabilbrus som kun blev trykket med planerskovlen og oven på det lagde vi vaskede nøddesten, det blev super flot og det er det stadig i dag. 
Annonce
Nu må vi se hvor dygtig en maskinfører jeg selv er... blevet når jeg er færdig :D
Hvor dybt et lag stabilgrus fik du lagt?

@ev elmand tak for forklaringen! Jeg har også grundvandet tæt på, men det virker kun som om der er problemer i kraftigt regnvejr - og altså kun med at jeg går og sopper. Og jeg har fået muret pap ind på soklen hele vejen rundt om huset, så hvis der kommer noget op den vej, så skulle det gerne stoppe inden det når muren. 
Det var kun 5-10 cm stabilgrus der blev lagt på, underlaget var meget stabilt, det var kun for at gøre det plant. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis