Ledning igennem gipsvæg

Hej,

Er der nogen her der ved hvorvidt man må trække en ledning i et hul igennem en gipsvæg. Konkret mener jeg at bore et hul ovenover fodpanel på begge sider af væggen, føre ledningen igennem og herefter påsætte han & hun hoved på ledningen.

Er dette en lovlig konstruktion, og i så fald vil i anbefale at føre ledningen igennem et rør el. for at mindske risikoen for varme ved eventuel isolering i gipsvæggen?

Vh. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener at "hanstikket" er i et rum og "hunstikket" i et andet så nej de skal være i samme rum
Tak for jeres svar.

Min terminologi er muligvis ikke helt korrekt. Er et installationskabel et "almindeligt" kabel/ledning med 1 blå & 1 brun samlet i en hvid kappe?

Vh. 
Et er teori , et andet er praksis , straframmen her er en løftet pegefinger , så gå du bare igang .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
VG2200 skrev den 03-01-2022 12:42:50

Tak for jeres svar.

Min terminologi er muligvis ikke helt korrekt. Er et installationskabel et "almindeligt" kabel/ledning med 1 blå & 1 brun samlet i en hvid kappe?

Vh. 

 Installations kabel er med stive ledere, og skal monteres i fast monteret materiel så som stikkontakter og afbrydere mm.
Det du taler om er "forlængerledning" med bløde ledere, når du taler om han og hunstik. Og her er det ikke lovligt at trække den igennem bygningsdele.

Men hvis du laver det lille trik du har tænkt, vil du få en anmærkning den dag du skal sælge huset eller lejligheden, da det er fusk med fusk på, og skriger langt væk af amatør-lav-det-selv.

Ville du selv købe et hus/lejlighed med en sådan anmærkning ???


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Installations kabel er normalt den type som har stive ledninger med mindst 1,5 mm2 ledere ( det findes også med bløde ledninger til specielle formål)
Det vi betragter som almindelig kabel når du nævner han og hunstik  er den type man hænger lamper op i.
Installations kabel må ikke på monteres med stikprop m.m.
Så skal det igennem væggen skal installationskabel tilsluttes inde bag stikkontakten, fastgøres på sin vej og monteres i en stikkontakt i den anden ende. Så kan du derfra bruge en forlængerledning i det rum. Det kaldes fast installation og er elektrikerarbejde.
Forlænger ledning må bruges midlertidig / kortvarig i et andet rum, men skal så ligge på gulvet igennem dør o.s.v
Jeg ser der er lignende svar længer oppe, og jeg er enig i konklusioner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar, så holder jeg mig fra den løsning.

Hvis jeg i stedet lader elledningen løbe i en kabelkanal fra en stikkontakt i samme rum og hen til det sted hvor der mangler et udtag - vil der være et problem i at have en elledning i en kabelkanal? Eventuelt sammen med et ethernet kabel, eller skal de være delt i 2 kanaler?

Der er tale om ca. 4-5 meter.

 

Hvis jeg som lægmand stod og manglede strøm til en brugsgenatand i et rum , og der var en stikkomtakt på den anden side , i et andet rum  så var det da oplagt at bore et hul og så gøre som trådstarter vil gøre , det kan jo fjernes på 10 sekunder med en bidetang , hvis  man skifter bolig , og ja det er ikke efter reglerne , men det er der så meget andet der heller ikke er , og det her er jo en  ganske oplagt nødløsning , men på den lange bane vil det nok være bedst at få lavet en stikkontakt , og det er let..... men det er en anden historie.....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
VG2200 skrev den 03-01-2022 12:54:21

Tak for jeres svar, så holder jeg mig fra den løsning.

Hvis jeg i stedet lader elledningen løbe i en kabelkanal fra en stikkontakt i samme rum og hen til det sted hvor der mangler et udtag - vil der være et problem i at have en elledning i en kabelkanal? Eventuelt sammen med et ethernet kabel, eller skal de være delt i 2 kanaler?

Der er tale om ca. 4-5 meter.

 

 Det er ligegyldigt om ledningen løber i en kabelkanal eller går gennem et hul i væggen. Problemet er, at du ikke må have en forlængerledning fra et rum til et andet, undtaget hvis du skal bruge en maskine af en art og dermed kun laver en kortvarig forbindelse, som bliver fjernet igen. 

Du kan naturligvis følge karl smarts anvisning.

fase
Jeg vil helst holde mig fra en konstruktion som ikke er efter bogen. Det jeg mente med kabelkanal er at stikkontakt og brugsgenstand er i samme rum (dog i modsatte ender). Vil der derved være noget varmemæssigt problem ved at lade en forlængerledning løbe i en kabelkanal, eventuelt sideløbende med et ethernet kabel?

Vh. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis