L og N, brun og blå?

Hej allesammen

Jeg pillede en loftlampe ud idag, og kan se at den blå ledning er tilsluttet L, og den brune er tilsluttet N. I selve lampeudtaget var den brune tilsluttet M1, og den blå N.

Er det ikke lidt mærkeligt? Burde den brune ikke sidde i L?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske de bare er fejlmonteret?
Men selv om det er upraktisk, er det ikke ulovligt at bruge brun til nul, og blå til fase.
Det er kun den gul/grønne jordledning der er hellig   

Vi prøver igen, i morgen --
Velkommen på lds.
Der er ingen krav om hvilken farve der bruges til tændledning ( M1 ). Det tyder på at du kun har 1 stk 2 ( 3 ) leder kabel til lampeudtag. I en 3 leder kabel er der kun brun, blå og gul/grøn. Så man er nødt til at bruge brun som tændledning, og så skal den i M1.
Din forklaring er lidt forvirrende. Hvis ledninger fra lampe var til sluttet L og N medens ledninger i den faste installation var på M1 og N så har din lampe formodentlig ikke virket.  
Der er krav til farven gul/grøn som kun må bruges til jordledning og Lyseblå som bør bruges til N. Men igen er der mange undtagelser Har man en 4 leder til f.eks. 400 V motor så kan den Lysblå vare en fase. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men hvordan kan det så være at lampen virkede, når brun gik fra N i lampen til M1 i lampeudtaget?
je_ns skrev den 01-01-2022 21:50:58

Måske de bare er fejlmonteret?
Men selv om det er upraktisk, er det ikke ulovligt at bruge brun til nul, og blå til fase.
Det er kun den gul/grønne jordledning der er hellig   

 

Det vil virke uanset farve, og der har garanteret siddet en ledning på bagsiden i M1. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så den blå ledning må gerne løbe fra L i lampen til N i lampeudtaget, og den brune ledning fra N i lampen til M1 i lampeudtaget? 
ev elmand skrev den 01-01-2022 22:00:09

Det vil virke uanset farve, og der har garanteret siddet en ledning på bagsiden i M1. 

 

Annonce
Jeg skrev " det virker" men ikke om den gerne må.  
OK nu forstår jeg første indlæg.
Den blå ledning bør sidde i N i lampe og  gå til N i udtag. og Den brune bør sidde i L i lampe og gå til M1 i udtag.
Men den strøm der går inde i ledninger er "farveblind" så det virker alligevel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror det jeg begynder at forstå tingene lidt bedre. Det er trods alt første gang jeg prøver på at fikse noget el selv

Er det korrekt forstået, at så længe den ene farve løber fra M1 til L, og den anden løber fra N til N, så burde alt virke?

ev elmand skrev den 01-01-2022 22:15:13

Jeg skrev " det virker" men ikke om den gerne må.  
OK nu forstår jeg første indlæg.
Den blå ledning bør sidde i N i lampe og  gå til N i udtag. og Den brune bør sidde i L i lampe og gå til M1 i udtag.
Men den strøm der går inde i ledninger er "farveblind" så det virker alligevel. 

 

Virke ja  ( er det korrekt lavet nej )
Selv om den ene farve løber fra L til N og den anden fra N - M1 virker det alligevel.
Forvirret ja smart med den vekselstrøm ja 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns skrev den 01-01-2022 21:50:58

Måske de bare er fejlmonteret?
Men selv om det er upraktisk, er det ikke ulovligt at bruge brun til nul, og blå til fase.
Det er kun den gul/grønne jordledning der er hellig   

 Je_ns, det er ikke rigtigt at den brune må bruges til nul. I dag skal nullen være blå, men ved trefasede må blå bruges som fase. For øvrigt har man aldrig brugt brun som nul.


fase
S. Fabrin skrev den 01-01-2022 23:47:30

 Je_ns, det er ikke rigtigt at den brune må bruges til nul. I dag skal nullen være blå, men ved trefasede må blå bruges som fase. For øvrigt har man aldrig brugt brun som nul.

 Er der kommen nye regler ?

Synes kun jeg kan huske at det er god kutyme at bruge blå til nul, men ikke et krav.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis