Gulvvarme og bevare køkkenet.

Hej allesamme,

Min kæreste og jeg har overvejet at udskifte gulvet i køkken-alrummet og dertil få gulvvarme. Er det nødvendigt at rive køkkenet ned for at kunne installere dette? Jeg kunne læse mig til, at det heller ikke var godt at få gulvvarme ind under køkkenskabene. Køkkenet er ganske fint og ret nyt, så det ville være synd bare at skulle rive det ned.

På forhånd tak og godt nytår!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du skal komme med lidt flere oplysninger om gulv, hustype, er der kælder under o.s.v.
Man behøver ikke at "rive køkkenet ned" Det kan adskilles med nænsom hånd og genopstilles ret nemt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar!
Vi snakkede med en ven, der fortalte, at det var en omstændig proces, der let medførte at blandt andet bordpladen ville gå i stykker. Dog ville det bestemt være at foretrække den løsning.
Det er et rækkehus med kælder, som vi først overtager om et par måneder. Gulvet ser umiddelbart ud som fyrnåle parketgulv, og vi ved endnu ikke, hvordan det er lagt. Vi prøver bare at brainstorme muligheder og er begge nybegyndere på feltet :)
Det ville ikke være muligt at skære det originale gulv til, der hvor køkkenskabene starter? og så lægge nyt gulv de resterende steder?
prøv at slappe og nyd jeres flytning. når der så er gået 6 mdr., tal om hvad der er vigtigt i livet.
Det var da et unødvendigt svar. Vi er nødt til at planlægge, det der er bedst at lave inden indflytning såsom gulv og evt trappe. 
Såfremt du ikke har noget konstruktivt at sige, så lad da være med at skrive :)
Hvis du vil have gulvvarme skal køkkenet ned og hele gulvet op. Det bestående gulv kan ikke bruges igen. Det er korrekt, at man ikke monterer gulvvarme under køkkenskabe. Hvis du prøver at fuske med at skære gulvet op langt køkkenskabene, så vent bare de 8-10 år, hvor du vil have nyt køkken med anden placering.
Annonce
Tak for svaret :)!  Det lader til at det er nødvendigt at pille køkkenet ned og opstille det igen.
Fjernet af moderator
(Årsag: Grimt sprog )
Som Erik skriver, du er nødt til at komme med flere oplysninger.
Oplysningen "Rækkehus med kælder" forslår næsten ingen steder.
Jo mindre gætterrier jo bedre "indspark" får du.

Hvornår er Rækkehuset bygget?
Findes der tegning af etageadskillelsen for køkkengulvet?
Har du en ide om hvordan etageadskillelsen er lavet?
Er etageadskillelsen lavet af beton eller træ? (Evt. se hvordan loftet er i kælderen)
Har du en ide om hvor tyk etageadskillelsen er?
For gulvvarmen, taler vi om vandbåret eller EL-gulvvarme? (Gætter på vandbåret)
Forestiller du dig tung eller let gulvvarme?
Er der gulvarme andre steder i huset?
Er du klar over at gulvvarme, alt andet lige, kræver isolering?
Hvor stort er gulvet i køkken-alrummet?
Er der kælder under hele køkken-alrummet?
Hvilken type gulv ønsker du fremover?

Med nutidens værktøjer er det ikke det store problem at skærer gulvet langs køkkenskabene.
Mit loft i kælderen var puds / strå / forskalling, det var i øv forfatning efter 90 år. Jeg ville gerne have gulvvarme i hele stue etagen, så jeg rev hele loftet ned i kælderen (ler indskud arghh). Borede nogle 24 mm huller i strøerne imellem sektionerne. Strøer er 150 mm. høje med 1 meter imellem. Jeg trak vandbåren gulvvarme til hele stue etagen. Der er et par lunkne "spots" her og der imellem alle de lune. Men det virker. Man skal være ekstra omhyggelig mht. udluftningen af systemet, da rørene kan have masser af luft i sig. Vi vandt noget lofthøjde, ca. 4-5 cm. da strøerne blev fritlagte, der blev sat profiler imellem strøerne 5 cm. oppe fra bund af strøerne. Der er lagt 100 mm. isolering imellem kælderloft og gulv. Isolering er fæstnet med sådan noget brandtråd efter loven. Skulle jeg gøre det om ville jeg sætte gips i stedet for profiler. Jeg er i dag ikke på nogen måde tilhænger af organiske materialer i en kælder. Jeg har ingen billeder. Det jeg husker mest var det med at have 100 meter levende 22 mm. rør der skulle fra sektion til sektion. Tricket var, træk det igennem hele konstruktionen i "stram føring", hav så meget varmeslange rullet ud på forhånd uden det er snoet, jeg havde rullen 30 meter væk, i min have hængende på en "aksel". Kæmpe arbejde, men vi har så kunne bevare vores dengang 90 år gamle planker. Skal man en dag have nyt gulv i stueplan, skal det hele laves om, da varmefordelingspladerne er monteret nænsom på i plankerne. Det bliver nok ikke mit problem tænker jeg. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Allerede ordet kælder siger at det kan blive vanskelig at etablere gulvvarme såfremt det er støbt etage adskillelse. Er det bjælkelag som PeterR beskriver så kan du lave det nedefra så gulv og køkken kan bevares. Huller i bjælker på 20 mm kan laves nær understøtning uden problemer.
Det system med slanger op under trægulv har jeg faktisk gjort i en del af vores køkkenalrum for mere end 25 år siden. Det var før jeg kendte ordet "varmefordelings plader" Så slanger er fastgjort under gulvbrædder, så er der fastskruet nogle ca.30 cm brede strimler tynd stålplade op under. Forinden har jeg fyldt mørtel oven på stålplader i forventning om at det ville fordele varmen.
Det er ikke en metode jeg vil anbefale men med varmefordelings plader kan det sagtens lade sig gøre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis