Udglatning af grovkornet/ujævnt betondæk

Hej,
Jeg har et terrændæk (ca. 100mm) af beton i mit hobbyrum, som jeg er i gang med at renovere. Det meste af betonen er meget grovkornet og pletvis ujævn, støbt med meget store sten, hvor det nærmest ligner, at cement og sand (det fine) er slidt væk.

Det behøver ikke være i vater (det ville også kræve et kæmpe lag i den ene ende af rummet), da jeg vil lægge gulv med strøer og spånplader, men jeg vil gerne have betonen lidt mere plan, så det bliver nemmere at lægge kiler til opklodsning af strøer.

Kan jeg bare støbe et tyndtflydende betonlag på 1-2 cm ovenpå den eksisterende beton, og glatte det med spartel eller en retskinne, så ujævnhederne bliver glattet nogenlunde ud? Nærmest ligesom hvis man spartler huller og ujævnheder i træ.

Jeg har set der findes gulvspartel, f.eks. "Weber gulvafretning grov", men det koster kassen - 99 kr. pr. 15 kg pulver, så det vil potentielt koste tusindvis af kroner, da jeg har ca. 15 m2 ujævnt gulv. Beton kan jeg blande selv meget billigere med støbemix og cement.

Her er et billede hvor det er værst:
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal vaskes grundig, og svummes efterfølgende. Det vil sige der blandes sand og cement 4:1 men meget tyndt. Denne blanding skrubbes hen over beton med stiv kost. Så lægges det man kalder slidlag eller pudslag. Det er samme forhold men med så lidt vand som muligt ( det skal kunne køre i blandemaskine.) bortset fra afvaskning, skal det laves samme dag. Vådt i vådt.
Hvis du bruger støbemiks får du problemer med de småsten der er i det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er en hvis risiko for at det vil slå fra når laget er så tyndt. Men hvis der alligevel skal laves strøgulv synes jeg det var meget bøvl - hvorfor ikke bare fastslå hvor strøer skal være og så slibe gulvet plant på de punkter hvor dine kiler/opklodsninger skal være?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 01-01-2022 23:29:50

Der er en hvis risiko for at det vil slå fra når laget er så tyndt. Men hvis der alligevel skal laves strøgulv synes jeg det var meget bøvl - hvorfor ikke bare fastslå hvor strøer skal være og så slibe gulvet plant på de punkter hvor dine kiler/opklodsninger skal være?

/BOFH

Tjoo, men jeg har ikke en betonsliber, 

Kan jeg måske bruge en vinkelsliber? Og kan den "grave" igennem så grove store sten som vist på billedet? Det er jo snarere "sten i cement" fremfor beton jeg skal slibe.
En lille vinkelsliber med en diamant skrubskive kan sagtens rette små områder ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også