Valg af varmeenhed

Godt nytår til alle herinde.
Og tak for den hjælp i har tilbudt i 2021.
Som ny husejer kommer der uden tvivl, mange flere spørgsmål fra min side i 2022.
Men til spørgsmålet. Står i et dilemma hvor jeg skal vælge hvordan vi fremover skal opvarme vores hus. Vi har for overtaget hus for en måned siden. Så kender endnu ikke særlig meget til forbruget. Huset opvarmes i dag med naturgas fyr af ældre dato, ligesom en del af de andre huse i området omkring os, derfor har Assens fjernvarme valgt at tilbyde, de vil udvide til området hvor vores hus ligger, hvis de kan få en 60% tilslutningsgrad. Tilmeldingen skal så være før 1 marts da de så overtager gasfyret der er idag og garantere det kan køre indtil de har gravet og tilkoblet fjernvarme som nok vil tage nogle år.
Jeg kan dog ikke helt finde ud af om vi skal hoppe på det, eller vælge luft til vand varmepumpe.
Info om huset, 50% opvarmet med gulvvarme, resten med radiatorer. Huset er fra 1975 og istandsat i 2006 og frem. Der er 177 kvadratmeter fordelt på 2 plan der er sekundær varmekilde i form af brændeovn beklædt med fedtsten, foruden det er der isoleret garage fra 2008 med 26 kvadratmeter godkendt beboelse og 75 kvadratmeter garage/værksted, med luft til luft pumpe som opvarmning. Garagen holdes kun frostfri, og bliver varmet op de enkelte gange den skal benyttes som gildesal.

Lidt om de muligheder vi har:
Assens fjernvarme, er vi tilmeldt inden 1 marts, sørger de for at gasfyret kan køre til de kan levere fjernvarme, tilslutningsprisen er 5000,- foruden det kommer der et årligt gebyr på 7 kr. om året pr kvadratmeter for de 20 km rørledning der skal ligges (Dette er der de første 30 år)
Assens fjernvarme ejer 1 vindmølle, en mindre solcellepark, et par varmepumper og 2 flis fyr af ældre dato. Lige nu har de meldt ud at de forventer prisen vil falde 10% i 2022, men jeg kan godt være nervøs for om de gør det ved at udskyde nogle investeringer så de ser mere attraktive ud for de mange ekstra brugere de vil have på.
De tilbyder at montere alt inden i huset også hvis man vælger en varme veksler igennem dem, det vil de have en abonnements pris på 185,- måned for og så sørger de for den kører og udskifter den når den ikke kan mere.
Fordele: Jeg skal ikke selv tænke på varme/service osv,
Prisen lige nu, ser ret attraktiv ud.
Ulemper: Jeg har køber mig ind i et anlæg af ældre dato,
Jeg har absolut ingen indflydelse på prisen fremadrettet.
Jeg kan ikke få fradrag for min strøm.
Jeg kan ikke lave det om hvis først jeg får det ind.

Alternativet kunne være en luft til vand varmepumpe, ifølge min vvs’er så giver det rigtig god mening med dette hus.
Fordele: Jeg har en indflydelse på min varmeudgift da jeg kan forhandle el.
Jeg kan få fradrag på alt strøm over 4000 kWh, lige nu har vi kun boet her en måned så er jo svært at se hvad vores årlige elforbrug endnu er, men det tyder på det bliver over 4000 kWh.
Ulemper: jeg har et anlæg der skal serviceres.

Så hvad vil i mene er det bedste valg? Ved godt det i sidste ende er op til os, (mig og kæresten) men vil gerne have nogle input jeg måske har overset.
Og hvis det bliver luft til vand, hvilke erfaringer har dem af jer der har et sådant anlæg så? Virker de som lovet? Hvilket mærke skal man gå efter? Hvor lang levetid har i forventet.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis