Stolpespyd

Er de her gode, eller sikrer de bare, at træstolper med sikkerhed rådner nedefra (lukket kop med åbning opad)?

Jeg har altid haft det lidt stramt med, at montere træ i noget der minder om en spand. Har set en monteringsvejledning, hvor de vil have stolpen ned i plan med jordoverflade.

Jeg kan alt - når det lykkes.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel an på hvad man skal bruge dem til. De sidder ikke særlig godt fast i jorden. Jeg ville lave en overdækning til vores tørresnor. der brugte jeg 6 stk af dem og jeg har ikke mærket noget til råd nu efter mange år. Men der var et efterår med stærk vind (storm)hvor taget så småt begyndte at lette. Men jeg tror at stolperne holder længere i spyddet end hvis du graver dem ned.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 01-01-2022 10:33:35

.... overdækning til vores tørresnor....... med stærk vind (storm)hvor taget så småt begyndte at lette.
Det er nok grunden til, at forsikringsselskaberne ikke rigtigt vil forsikre den slags byggeri.

Men jeg tror at stolperne holder længere i spyddet end hvis du graver dem ned.
Ok.
Mine skal bruges til noget hegn med mulighed for retningsændringer med passende mellemrum.
Jeg overvejer at lave nogen selv der er lidt længere og hvor koppen udskiftes med et U.

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg har brugt nogle til et skraldespandsskjul, det fungerer ok. Det er klart mindre stabilt end nedgravede stolper, men til gengæld også mega let at sætte op🙂
Jeg tror der er åbent I bunden af mine, men er da blevet i tvivl, når jeg har læst dit indlæg🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tænker at mine stolper nok har stået ca 10år. Gik lige ud og prøvede med en skruetrækker og der vat ikke antydning af råd. Så vil mene at det er spild af tid at lave det med et u. Noget andet er at hvis hegnet står vind udsat så tror jeg heller ikke at de dur. heller ikke selvom de bliver længere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
lyhne1 skrev den 01-01-2022 11:51:03

Jeg tror der er åbent I bunden af mine, men er da blevet i tvivl, når jeg har læst dit indlæg🙂

Jeg har set forskellige billeder på nettet, hvor nogen tilsyneladende har huller i bunden, andre ikke.

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Annonce
kovas skrev den 01-01-2022 12:04:55

Jeg tænker at mine stolper nok har stået ca 10år. Gik lige ud og prøvede med en skruetrækker og der vat ikke antydning af råd. Så vil mene at det er spild af tid at lave det med et u. 
 Tak, det da en erfaring der er god at høre.

Noget andet er at hvis hegnet står vind udsat så tror jeg heller ikke at de dur. heller ikke selvom de bliver længere.

Ja, og med tanke på flagstangen der står på vippebeslag og nu hælder 10-15° (blød bund hedder det vist), så er det værd at overveje grundigt inden opsætning. Uanset hvad, så vil jeg meget gerne undgå træpæle i jord, så noget skal opfindes. :-)


Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg så engang en youtube hvor en skulle nogle nedgrave stolper til noget gym. Han satte et bræt på tværs af den retning som han forventede at trækket ville komme . ca 10cm nede i jorden. så i stedet for at begynde at lave det hele selv (tænk osse på galvanisering) så ville jeg bare svejse et stk fladjern på Ca 10cm nede. Evt på 2 ledder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
De er altså ikke helt nemme at banke fuldstændig lodrette i jorden, og det går helt galt hvis man rammer en sten. 
Frank Chr. skrev den 03-01-2022 09:48:00

De er altså ikke helt nemme at banke fuldstændig lodrette i jorden, og det går helt galt hvis man rammer en sten. 

 Kender jeg alt til. Har banket adskillige pæle til foldhegn i jorden. En god ide er, at have et langt murbor som man laver en søgeboring med. Det plejer at være nok til at styre pælen.


Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis