Skæv flagstang!

Jeg overtager snart en ejendom med flagstang. Ca 10 meter fiber på vippebeslag.

Den står skævt. Gætter på 10-15° (vestenvind!), og tror den vil fortsætte med at sætte sig (blød bund, huset står på pæle)

Som jeg forstår det, er vippebeslaget noget der er støbt ned i beton, og vel ikke noget man selv sådan bare lige graver ned omkring med en spade, retter op og kan forvente bliver stående opret?

Men hvad kan jeg forvente der skal laves? Tænker selv, det bliver nødvendigt at flytte placeringen, så der kan laves et friskt fundament.


Jeg kan alt - når det lykkes.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt kan vippeneslaget justeres i de 3 bolte der er støbt fast i fundamentet, så en indsats på 10 min. vil sikkert løse problemet.

Søren O
Søren O skrev den 31-12-2021 18:37:18

Normalt kan vippeneslaget justeres i de 3 bolte der er støbt fast i fundamentet, så en indsats på 10 min. vil sikkert løse problemet.

Beklager, men det tror jeg ikke. Vinklen er for stor, og jeg tror heller ikke det holder i længden.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Så tror jeg du skal få en entreprenør til at bore et hul på ø30 cm i ca. 4 meters dybde. Derefter fyldes hullet med beton og noget armering + et nyt vippebeslag. 

Søren O
Grav ned langs fundament på den side det skal skubbes hen imod. Der er nok ca. 80 - 90 cm ned. så skubber du flagstang indtil den står lodret. I det hulrum der dannes på begge sider fylder du tørbeton i. Det vil sige groft stabilgrus + cement.
Og for at forbigå sprog forbistringer så er groft stbilt grus altså små sten måske 20-40 mm blandet med sand. og cement. Der skal ikke blandes vand i. denne blanding stampes hårdt med en bjælke eller lignende. Fugt fra jorden trænger ind og det bliver hårdt. 
Altså sten sand cement ca. 7 - 4 - 1 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Grav en rigtig sokkel ned efter forskrifterne det virker. Havde i mange år sommerhus i Søndervig, hvor det altid blæser. Der var ikke en eneste stang på vippebeslag der stod lige. Du kunne udpege alle dem på vippebeslag ved at kigge rundt i landskabet.
Godt nytår og tillykke med dit nye hus

 

Annonce
ev elmand skrev den 01-01-2022 01:58:24

Grav ned langs fundament på den side det skal skubbes hen imod. Der er nok ca. 80 - 90 cm ned. så skubber du flagstang indtil den står lodret. I det hulrum der dannes på begge sider fylder du tørbeton i. 

Det er præcist den løsning jeg selv pønser på, men "Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen?"

Men det kan jo ikke være værre end det kan skilles ad igen og gøres om.

Hvor længe skal der gå før tørbetonen har suget væde og er hærdet - 7 dage eller lidt mere til optagelse af væde?


Jeg kan alt - når det lykkes.
Bjarne Jensen skrev den 01-01-2022 10:57:15

- sommerhus i Søndervig, hvor det altid blæser.
Selv når det er vindstille blæser det. Mit nye hus ligger 130 km længere NNØ.


Godt nytår og tillykke med dit nye hus

 Tak. Og lige over.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Søren O skrev den 31-12-2021 18:47:48

Så tror jeg du skal få en entreprenør til at bore et hul på ø30 cm i ca. 4 meters dybde. Derefter fyldes hullet med beton og noget armering + et nyt vippebeslag. 

 Måske ikke lige 4 meter ned. Men at bruge en entreprenør kunne give noget garantiperiode, så det er i hvertfald en udvej.


Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 skrev den 31-12-2021 18:40:11

Beklager, men det tror jeg ikke. Vinklen er for stor, og jeg tror heller ikke det holder i længden.

 Inden du afviser forslaget. så prøv om det virker. Du kan også grave ned modsat hældningen og prøv om du kan flytte fundamentet så flagstangen bliver rettet op. Fyld derefter lidt i hullet modsat hældningen og retabler resten.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis