Fugtoptrækning i nyt skur

Hej alle

Jeg har bygget et nyt skur (uopvarmet) og endte med konstruktion uden støbt fundament da vi ligger tæt på kyst og grunden er ren sand.

Gulvet er lavet med standard gruslag og så 30x30 fliser. Desværre viser det sig at der sker opfugtning af fliserne i gulvet efter en våd periode. Det betyder naturligvis også at skuret bliver fugtigt indenfor hvilket jo er mildest talt uhensigtsmæssigt.

Hvis jeg fjerner en betonflise, er grusset også helt fugtigt så det er jo ikke så mærligt sådan set.Nu er skuret jo bygget på punktfundament så der skal findes en løsning.

Mit eget bedst bud - som jeg håber nogen har en holdning til - er at optage fliserne, fjerne 8-10cm sand og udlægge en plast/bitumen membran som går lidt op af siderne og så lægge sand på denne og så fliser igen.

Giver det mening og nogen som har erfaring med at tætne underlag i skur med fliser? Hvis det giver mening, nogen input til hvilken type membran jeg skal bruge? (Plastikfolie, bitumenprodukt el. lignende)? Jeg er er helt på udebane her :-)

Håber på lidt input / sparring :-)

Mvh
Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du begynder at lave om, kan du tænke på om fugten egentlig kommer nedefra, eller om det er luftens fugtighed, som kondenserer på de kolde fliser. Det har jo været ret koldt i sidste uge og nu er det meget fugtigt,
Bare en tanke, inden du graver...

Venlig hilsen
Knud
Ja tænkte det samme, men der er et klart mønster at de bliber mørkere/vådere når det har regnet en del som fx igår. Loft, vægge mm. virker helt tørre uden fugt/dryp. Men loftet er dog begyndt at få en form for skimmel grundet det fugtige miljø.

Jeg er dog også overrasket over at fugt kan trænge igennem en 6 cm betonflise, men det er klart det det ligner. Derudover er det 100% sikkert at afretningssandet under fliserne er helt opfugtet hvilket jo alt andet lige må trække op i mellem stenen og skabe et dårligt miljø derinde.
Ved ikke hvad den mest effektive løsning er, men tror ikke det er en god løsning, med plast gravet ned, og op af siderne, så laver du et badekar hvor evt vand ikke kan slippe ud.
En let løsning kunne være at fjerne fliserne, ligge plastmembran, og så ligge fliserne direkte på plasten, det ville være bedst hvis fliserne ligger højere end terrænet rundt om skuret, og gerne en anelse fald så evt. vand kan trække ud til siden.

Jeg har en lignende løsning i et uisoleret skur, bare med betongulv, der ligger direkte på plast, gulvet virker altid knastørt.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-01-2022 13:26:54
En let løsning kunne være at fjerne fliserne, ligge plastmembran, og så ligge fliserne direkte på plasten, det ville være bedst hvis fliserne ligger højere end terrænet rundt om skuret, og gerne en anelse fald så evt. vand kan trække ud til siden.

Jeg har en lignende løsning i et uisoleret skur, bare med betongulv, der ligger direkte på plast, gulvet virker altid knastørt.

Tak for svaret - havde tænkt over den simple løsning - det må i hvert fald minimere fugtoptrækning i væsentlig grad. Jeg var dog blot nervøs for om man kan lægge fliser direkte oven på plastik (uden de bliver ustabile). Men det er jo nok nemmere med 30x30 fliser som jeg har end hvis det er små betonfliser.

Ved i hvilken type plastik man bruger til dette formål med rette tykkelse / holdbarhed?

Pft
Var det mig ville jeg bruge en af de billige engangspresenninger, og ligge den dobbelt.
Du kan jo godt ligge fliserne direkte på plasten, bare underlaget er stabilt.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hvad med fliser direkte på plast (som nævnt af andre) og efter lægningen skære gennem plasten ved flisesamlingerne med en tyndbladet kniv? Derved kan evt vand over fliserne komme ned, og fugt trækker kun meget begrænset op i fliserne nedefra.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Problemet kan måske løses med en affugter. Den kan hurtigt sænke luftfugtigheden i rummet. 
Den vil fjerne fugten i rummet og hvis rummet er rimelig tæt behøver affugteren kun at arbejde 2-3 timer i døgnet.
Har selv haft et tilsvarende problem i en udestue. Købte en affugter og nu kan problemet holdes nede, som jeg beskriver.
I kolde lokaler kan en normal affugter med kompresser ikke arbejde når rumtemperaturen er under 14 grader. Det kræver en affugter med et andet arbejdsprincip. De kaldes "Affugter med tørrotor", eller dessicant eller ... De har den store fordel at de kan arbejde effektivt helt ned til + 1 grad. Kan anbefales. Koster lidt på el-regningen, men ikke meget.
Mange forsøger at løse problemet vha. opvarmning. Men en affugter koster kun en brøkdel i strømforbruget.

Prøv det selv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis