strømstik bundkort

Ja nu har jeg så et nyt problem eller spørgsmål ,på mit z690 gigabyte bundkort sidder der et 8pins stik og lige ved siden af sidder der et 4 pins stik. Og på min strømforsyning som er en fuld modular er der ikke et 4 pins stik . jeg kan godt få et 8 bens stik der i . Men er det ikke bare hvis man ikke har et 8 pins stik at man har lavet det sådan

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et par billeder af tingene?

fase
Forbind 8 pins stikket. 4 pins stikket kan være til et grafikkort.

fase
Du burde kunne lave et 4pins også, de er ret almindelige. Tjek lige at der ikke er et 8pins der kan skilles i to 4pins. Nogle gange kan de klipses fra hinanden i set af 4 pins.

Elektronikteknikeren
ja nu er det sat i så må vi jo se om det brænder af . når jeg får mine ram

 

Hvis stikket er sat rigtigt i, er der ikke noget der brænder af.

fase
Der skulle bruges et 24 pins et 8 pins et 4 pins stik. Og det er kun til bundkort. Men tak for svar til alle.

 

Godt du fik det til at virke.

Ja det er meget strøm ind på et bundkort, men det er efterhånden nødvendigt med de kraftige processorer vi har nu om dage. De mange ekstra stik går til direkte forsyning af processor og dens eventuelle indbyggede grafikkort.

Hvis du kigger på soklen til CPU, kan du se en række med spoler, fets og kondensatorer, som udelukkende laver strøm hertil, og følger du banerne, vil du se at mange af dem fører til de ekstra strømstik på bundkortet.

Hertil går en del af den ekstra forsyning også til PCI express portene, som nu kan levere en frygtelig stor mængde strøm, således at grafikkort, USB controllere mv. kan yde det nødvendige.

Blot tænk på hvor meget man i dag må trække på en USB linje, det er mange ampere sammenlignet med de 500mA i gamle dage.

Hvis det hele så skal kunne køre på fuld blus samtidig, ja så skal der altså lægges noget strøm ind.

Det er i øvrigt ret fascinerende at tænke på, at sådan en CPU let kan trække omkring 100A ved dens nominelle at arbejdsspænding! Det er én af grundene til de skal have så mange kontaktpunkter i soklen.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis