Isolering af naturskifertag uden undertag

Hej
Jeg ejer en gammel gård med naturskifertag. Jeg vil gerne isolere 1.salen, men vil ikke til at pille taget ned da der mindst er 40 år tilbare i taget. Mit problem er at der ingen undertag er.!
Kan man lave et indefra?
Kan man understryge?
Eller kan man bare efterisole med 50 mm ud til lægterne.?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Naturskiffer kræver ikke undertag, og det kan have mnge 100 år tilbage. Det er en stenart ( som er millioner af år gammel) som fortrinsvis udvindes i Portugal.
50 mm afstand og så god udluftning ved tagfod og rygning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For lige at svare præcis på dit spørgsmål så kan man ikke lave undertag nedefra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 02-01-2022 22:43:59

For lige at svare præcis på dit spørgsmål så kan man ikke lave undertag nedefra. 

??

Det kan man da godt - givet det ikke er muligt at udføre optimalt og man får ikke et 100% tæt undertag  men det kan godt lade sig gøre og er ikke specielt svært - tagfod er dog lidt kompleks da ydertag skal afmonteres midlertidigt for at kunne lave fodplade.

Ift det konkrete projekt så anbefales det på bolius også at lave undertag under naturskifer - sikkert pga det er væsentligt sværere at at ventilere kondensdryp væk når det er suget ned i isoleringen - der hjælper undertaget trods alt en del.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis