Automatsikring 3 faset med individuelle sikringer?

Jeg leder efter en automatsikring fra en anerkendt producent (ikke no-name Kina shit) som jeg kan bruge til at forsyne et bryggers med. Jeg vil gerne have 3 individuelle sikringer i en blok så jeg kan lave belysning, vaskemaskine og tørretumbler på hver deres fase og nøjes med at trække en 5x2.5 ud til rummet.
Pt sidder der 3x gammeldags glassikring, jeg vil gerne have samme funktionalitet, dvs at det kun er en enkelt fase der ryger og ikke det hele.
Findes en sådan gruppesikring?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ved ikke om de findes , det håber jeg ikke
så er der jo ikke den ønskede sikkerhed i dem til det formål de er lavet
det er da også kun fuskere der ikke ved hvad de laver der kan finde på den slags
https://www.yousave.dk/shop/gruppeafbryder-3-poln-418p.html
Du kan bruge 3 1-modul sikringer, hvis du ikke har plads til alm. 2-modul. Og træk så 3 kabler. De fylder ikke synderligt meget mere end et enkelt 5-leder kabel, og du undgår at komme ind i bestemmelserne om fremføring af flere strømkredse i samme kabel.
bredker skrev den 30-12-2021 16:43:55

ved ikke om de findes , det håber jeg ikke
så er der jo ikke den ønskede sikkerhed i dem til det formål de er lavet
det er da også kun fuskere der ikke ved hvad de laver der kan finde på den slags

Det kan sagtens laves lovligt, og var en ganske normal sikringstype før de 3fasede automatsikringer kom frem. Der er så lige hensynet til reglen omkring fremføring af flere strømkredse i samme kabel som skal tages i agt, hvorfor det er mest praktisk at udføre det som selvstændige grupper.

Men det fuskede i løsningen må du lige uddybe.

Elektronikteknikeren
Det er noget fusk at fremføre flere grupper i samme kabel i en almindelig husinstallation af den simple grund, at det kræver opmærkning i tilslutningsstederne om flere grupper. Træk dog tre kabler.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 30-12-2021 20:07:07

Det er noget fusk at fremføre flere grupper i samme kabel i en almindelig husinstallation af den simple grund, at det kræver opmærkning i tilslutningsstederne om flere grupper. Træk dog tre kabler.

Det var vist ikke tanken med flere grupper i samme kabel, som jeg forstår det, da der nævnes én sikringsblok.

Enig i at det er upraktisk og ulogisk, men fusk ligefrem?

Elektronikteknikeren
Der spørges om tre uafhængige automatsikringer. Jeg vil gerne have 3 individuelle sikringer i en blok. De tre faser skal fremføres fra hver sin sikring i et kabel.

fase
Ja det er så noget fusk.

Elektronikteknikeren
De moderne automat sikringer er ikke på nogen måder bedre end "gammeldags" porcelæns sikringer. De gammeldags holder til mere kort varig overbelastning. Eneste fordel ved automat sikringer er at man ikke skal huske at købe nogle nye hvis de er "gået en sikring"
Du skal være opmærksom på at der skal bruges 2,5 mm2 hele vejen i lysinstallationen hvis du kører med 16 A sikringer. Og at stikkontakter skal være til 16 A 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak alle sammen, der ryger 3 kabler i hvis muligt, ellers bliver den gamle installation bevaret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis