Montering af lampeudtag

Hej LDS
Jeg står og skal montere nogle lampeudtag steder hvor der lige pt sidder nogle lamper som skal væk.
På det første billede her tænker jeg det er meget simpelt, blå og brun giver sig selv.
de 2 jordledninger forsyner hinanden og det er derfor de sidder i en samlemuffe, mit spørgsmål går på om jeg kan fjerne samlemuffen og så lade dem forsyne hinanden igennem lampeudtaget, ved at tilslutte begge i jord på bagsiden?
her på det næste billede synes jeg det ser lidt mere uoverskueligt ud.
Strømmen går videre ud til det rum som man ser på billede 1.
hvor skal den grå ledning sidde i lampeudtaget?
Skal alle de blå, brune og jordledninger bare ned på
hver deres respektive pladser?

jeg har både enkelte og dobbelte samlemuffer hvis de kan bruges til at gøre mit arbejde nemmere.

håber i forstår hvad jeg mener, ellers så må i spørge 🙂

- Martin
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De ledninger, der er koblede sammen nu, monterer du i lampeudtaget uden først at samle i samlemuffer og selvfølgelig i de respektive klemmer.

fase
Mit svar er alment gældende. Ja, det gælder også for ledningerne i billede 2. Du kan sagtens få plads til 4 ledninger i samme klemme.

fase
Jeg prøver at få plads til alle 4.

Jeg har taget et nyt billede hvor man ser lidt tættere på det oprindelige billede 2.
Den grå ledning bliver ikke brugt til noget så den skal jeg selvfølgelig bare lade vær med at tilslutte, men hvad med den sorte der kommer fra det store installationskabel?
Den gik før direkte i lampen, sammen med en lille blå der gik mellem lampen og samlemuffen med de andre blå

Den sorte skal i klemmen M1 og den grå kan evt monteres i M2. Den lille blå skal ikke bruges mere, så den fjerner du. Så er der også en mindre i samlemuffen med blå ledninger. De blå monteres N, brune i L og jord i klemmen med jordtegnet. Så burde der ikke være nogen løse ledninger.

fase
Annonce
Okay så den grå kan monteres i M2/L sammen med alle de brune hvis den kan være der.De blå og jord giver sig selv og den sorte i M1.
Lad være med at montere den grå.
De brune kan du bare lade være i muffen. Alternativt, så kan de brune monteres i L - så er du forberedt, hvis du en dag vi have noget smart belysning, som kræver at strømmen til pæren ikke kan afbrydes.

Og nu du er i gang, så monter en afstandsring, som forlænger dåsen, så den kommer ned til undersiden af loftet. Det er krav i dag, da loftet er brændbart.
jeg har ladet de brune blive i muffen og den grå har jeg ikke rørt.
Sort er tilsluttet M1, blå i N og jord i Jord.
jeg synes det er list svært at få plads til alle 4 ledninger i samme klemme.
Må man godt montere dem 2 og 2 i en dobbeltmuffe og så lave sin egen forbindelsesledning fra muffen og til lampeudtaget?
Efter en lille kamp med de 2x4 ledninger, er det lykkes og der er nu nye lampeudtag og monteret noget lækkert lys.
Mange tak for hjælpen 😃
Tricket er at kobberet skal være helt lige - så er det ikke så vanskeligt at få de 4 ledninger ind. Dvs. er kobberet bøjet fordi det tidligere har været monteret i en muffe, så er det letteste at klippe det af, og afisolere et nyt stykke. Alternativt, hvis det ikke er muligt, så rettes det helt ud inden montering.
Men ellers er det også lovligt med en samling, som du spørger om.
Husk at montere afstandsring.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis