Kombinere Ikea med andet?

Kære forum.
Er helt ny til trådløs/smart belysning, så har brug for lidt hjælp.
Har efterhånden fået lidt forskelligt Ikea trådfri, som jeg er glad for, men kunne godt tænke mig at udvide.

I stuen har jeg b.la. 2 lamper hængene fra et normalt lampeudtag, som betjenes fra almindelig afbryder på væggen.

Er det muligt, at lægge et trådløst relæ ind i det pågældende lampeudtag, som er kompatibel med Ikea trådfri system, og som så vil kunne bruges med ikeas trådfri kontakter? For så vidt jeg ved, laver ikea ikke sådan noget selv?
Jeg kender kun til LK's udgave af sådan noget, og så vidt jeg ved passer de ikke sammen med Ikea?
Eksempelvis det her:
https://www.lavprisel.dk/lk-ihc-wireless-lampeudtagrelae-oe80-mm-250w-lysegraa-43980?gclid=CjwKCAiAiKuOBhBQEiwAId_sK3PlJlQ0ZAyE_FxfB3Vk6B03tzS93Rajl9i5grHY0kuVX_NAGGgZghoCUoAQAvD_BwE​​​
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv den Facebook-gruppen der hedder DIY Smarthome Danmark… der sidder en del “nørder” inden for det område

På nuværende tidspunkt er man lidt bundet til kun at bruge ting fra én producent, da de ikke taler godt sammen med hinanden. Der er forskellige måder, at løse det på, men det er lidt langhåret, og kræver at man sætter noget op, som kan oversætte mellem de forskellige enheder. Et eksempel er https://www.home-assistant.io/

Der er en ny standart på vej, som hedder Matter. Alle de store spillere støtter op om den, og forventningen er at vi inden for en overskuelig fremtid vil se, at enheder kan kommunikere på kryds og tværs blandt en masse producenter. De første produkter skulle have været klar nu, men er blevet udskudt, så der nok går et år mere, før der for alvor kommer produkter på markedet.
Nogle produkter, f.eks. Philips Hue vil blive opdateret, så eksisterende produkter virker med den nye standard. Andre producenter vælger nok kun at understøtte det i nye produkter. Både Ikea og Schneider (LK) er en del af Matter, men i hvilket omfang de vil understøtte det i eksisterende produkter, har de vist ikke meldt ud endnu.

Lang historie kort; hvis du kan vente lidt, så vil der om et års tid være flere muligheder, som ikke er så vanskelige at sætte op. Vil du have noget lige nu, så hold dig til én producent eller se på f.eks. home-assistant. Personligt har jeg en home-assistant installation, og det virker fint, men jeg er pt. tilbageholdende med at købe nye enheder, da jeg er ret sikker på, at en del vil være forældede, når først Matter slår igennem.
Nu findes der den standard der hedder zigbee som mange smart Home produkter kan bruge, det kan Ikeas smart Home også…
LK Wiser taler også zigbee, men virker ikke særlig godt sammen med andre zigbee produkter. Det er det som Matter forhåbenligt løser. Matter udspringer i øvrigt fra Zigbee Alliance.

Men det som spørger ønsker, at styre en dæmper af andet fabrikat med en Ikea afbryder, er pt. ikke let, hvis overhoved muligt.
Hmmm. Prøvede lige noget sjovt.
-Monterede trådfri pærer i outlet monteret med LK IHC Wireless relæ.
-Tændte for lyset med min LK Wireless afbryder
-Connectede til trådfri pærene med trådfri kontakt/afbryder.
-Slukkede lyset med LK afbryderen

..... Og det virker sq. Kan nu slukke og tænde for lyset med Ikea afbryderen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis