Isolering af Strø Gulv (sikkert diskutere før, men hey jeg er ny)

Goddag med mennesker og godt folk.
Så blev det min tur til at blive hus ejer (tillykke til mig) jeg er løbet ind i lidt små udfordringer.
Jeg har et 50 kvm strø gulv med ca 150 mm ned til klaplag originalt. Tanken er at brække gulvet og strøer op da de ikke er for gode. Lægge nye spærretræs strøer ned (45x95) ny fugtspær på klaplag og 20 mm kant isolering. Nu kommer spørgsmålet, hvor meget isolering kan man lægge mellem strøerne? Bliver bygget op med masonitpladerne som "vindskærm" Skal siges der er ikke noget under klaplag andet end 200 mm grus. Kan læse mig til at 75 mm er max. Hvad tænker I?

Galning
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan sagtens fylde næsten op , bare der er 1-2 cm luft under isoleringen
luften under isolering kan klares med at ligge lister under
og så skal fugtspærren op under gulvet, ikke ned på klaplaget
Jeg ville være meget varsom med at bygge noget der var i konflikt både med rockwools og sbi's anbefalinger.

Min anbefaling ville være at afrette betonen med flydespartel, udlægge trykfast EPS i to lag, dampspærre (max 1/3 nede - klæbes bag fodpaneler), gulvspån udlagt som flydende gulv med slutgulv ovenpå.
Med denne opbygning er der ikke organiske materialer bag dampspærre og man får maximal isolering.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tillykke med huset, og velkommen til🙂

Jeg har en gulvopbygning, der lyder som om den er magen til din..
Er det planen at du vil etablere gulvvarme?

Jeg overvejer 3 muligheder:
1: Banke klaplag op og etablering af hel nyt velisoleret traditionelt betongulv. (Udfordring: pris og tørretid)

2: banke klaplag op og etablering af ny let gulvkonstruktion uden beton (jf. Træfakta12)
((Udfordring: svært at udføre, og umuligt at finde håndværkere, der udfører denne)
 
3: BOFHs løsning hvor der lægges avømmende gulv ovenpå eksisterende
Klaplag. (Udfordring: begrænset plads til EPS isolering, Kingspan har lavere trykstyrke)

Jeg er endnu ikke afklaret, på hvilken vej jeg vil gå🙂

Det er også muligt at etablere traditionelt strøgulv, I så fald kan du udlægge 75mmm Isolering, så vidt jeg husker 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Med mennesker

Tak for de mange svar og tak for velkomsten. Lyhne Jeg tror jeg går med BOFHs løsning, jeg har 150 mm plus minus under det originale gulv og det er vel 16-18 mm højt.
jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig at hæve gulvet 15 mm for at lave glidende overgang mellem værelserne (gider ikke bund lister på døre) og budgettet er sprængt så kan lige så godt bruge sundolitt C80 2X75 forskudt    har dog ikke råd til at banke laget op så gulvarme bliver lidt ønsketænkning.
Da jeg sagde gulvvarme sagde fruen køkken. så blev "VI" enige om køkken.
Men hele humlen er at der kun ligger 50 mm Rockwool nu (lagt i 67) og der er lidt fugt problemer, dog afhjulpet af at radiatorne i stuen kører året rund (Fjernvarme heldigvis ikke så dyrt men stadig).
Men det vil jeg jo gerne til livs i disse Klima tider

Galning
Så lidt..
Undskyld.. jeg vælter lige dit budget..
Du kan ikke lægge C80 flamingo.. det er ikke hårdt nok. Du skal bruge trykstyrke 250, f.eks. mx250..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Meeen MX250 er det ikke industri gulv (75 kPa tryk = 7,5 ton/m2) og C80 bolig / let erhverv (24 kPa = 2,4 ton/m2) langtidslast
ret mig gerne men jeg vejer kun 97 kg    

Galning
Hvis du støber et betongulv ovenpå, kan du bruge c80.. ellers er det, desværre det hårde du skal bruge

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jesper W skrev den 29-12-2021 15:33:39

Meeen MX250 er det ikke industri gulv (75 kPa tryk = 7,5 ton/m2) og C80 bolig / let erhverv (24 kPa = 2,4 ton/m2) langtidslast
ret mig gerne men jeg vejer kun 97 kg    

Kravet omkring styrke ved spungulv er pga udfordringer ifm punktlast og langtidsdeformation når der ikke er en betonplade til at fordele trykket. Forestil dig en 3 personers sofa på fire ben når du sætter dig ved siden af moster Agnes og onkel Kurt, eller en køkkenø fyldt med jern og keramik. Du kan læse mere om løsningen her og i deres montageguide.

https://kronospan-dk.dk/spaanplader/gulv/spaandex-k-gulv-en312-p6/monteringsvejledning

Husk at hvis du ikke kan placere dampspærre max 1/3 nede i isolering er det bedre at lægge den lige under spånpladen.
Hvis du har radiatorrørnederst i gulvet så fyld så mange rørskåle på som der er plads til.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Modtaget, så jeg kravler tilbage til tegnebrættet og udtænker en plan om hvordan man laver gulv af husblas og kork. Spørg til side som de siger i Folketinget... det bliver nok mx250. Det bliver sq sjovt at se hvad der er under det gulv. I følge sidste ejer er det 50 mm rockwool og 100 mm leca nødder. Hvilket lyder lidt mærkeligt, men det forklarer vel fugt problemet

Galning
Jeg gad så godt kunne nøjes med s80-flamingo.. tro mig, så havde mit gulv været renoveret for flere år siden🙂
Har du køkken i rummet? Jeg har skåret hul i bunden af et køkkenskab, og videre ned gennem gulvet, for "usynligt" at kunne se, hvad der gemte sig🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også