Identifikation og udskiftning af radiatortermostat/ventil

Hej forum.

Jeg har denne ventil/termostat. Kan I hjælpe med at identificere den?

Når den er åben er der begyndt at samle sig lidt vand og det løber lidt. Kan jeg afhjælpe det? Og evt. skifte den?

Det er den eneste "gamle" ventil/termostat i huset (de øvrige radiatorer er med "alm." Danfoss termostater.)

På forhånd tak for svar.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en rigtig gammel manuel radiatorventil. Den findes ret sikkert ikke mere i handelen.
Skift til en ny termostat radiatorventil.

Søren O
Hej Søren

Tak for svar.

Kan jeg uden videre skifte til en anden ventil eller er det en større operation?

Og i givet fald, hvilken radiatorventil vil passe til?

Og kan det somme tider betale sig at skifte hele radiatoren - eller er den fin nok?
Mon ikke en Danfoss RA-N 15 vinkelløb ventil kan bruges. Det er ikke sikkert at byggemålene er helt de samme, men mon ikke det lodrette rør til radiatoren kan flyttes nogle millimeter.
For at skifte ventilen skal du have tømt centralvarmeanlægget for vand. Så skal ventilen afmonteres og studsen ind i radiatoren skal skrues ud med et egnet værktøj, f.eks. et “juletræ”. (Der sidder nogle tappe indvendigt i studsen som værktøjet skal gribe fat i). Så er det ellers bare at samle igen - husk pakgarn og salve, og så fylde vand på anlægget igen samt udlufte.
Der er ingen grund til at udskifte radiatoren - det får du ikke noget ud af.

Søren O
Hej igen. Endnu en gang tak for svar - og godt nytår.

Og er det her noget, en total nybegynder godt kan kaste sig ud i? Er det en fordel at vente til efter fyringssæsonen hvis hele anlægget skal tømmes? Eller er det en operation, der ikke behøver tage mere end et par timer?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis