Manglende varmt vand og sort brugsvand

Vi har et Redan Fjernvarmeanlæg fra 1990 og oplever ofte sort vand i drikkevandet. Jeg har fået mange bud på, hvad der kan være galt. Nogle mener, at varmeveksleren kan være tæret. Andre mener, at det kan skyldes manglende fremløbstemperatur og følgende udvikling af mangan-bakterier.
Derudover er der ikke varmt vand til mere end 3-4 minutter brusebad.
Jeg overvejer at skifte anlægget dels grundet alderen, men vil nødig stå tilbage med de samme problemer som før.
Er der nogen, der har bud på, hvad der kan være galt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Drikker i vand der er forurenet med ???
Det er jo sikkert også forurenet når det ikke er “sort”.
Jeg ville da med det samme få en prof på til at afgøre hvad der er galt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har haf to VVS’ere ude, som hver havde deres bud, men begge efterlod et ikke-overbevist indtryk. Det er derfor, jeg prøver at finde frem til årsagen, så jeg kan finde den rette løsning.
Næste trin er at få en tekniker fra forsyningsselskabet ud.
Hvad med https://varmekonsulenten.dk ?
De kender tilsyneladende Redan. https://varmekonsulenten.dk/nyt-fjernvarmeanlaeg/fjernvarmeveksler/
De er fra postnummer 2700, og du ser ud til at være fra 2300. Det lyder da ikke så galt.
Kender dem ikke selv, men søgte på Redan

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kan du ikke tage et billede til os af dit anlæg.

Søren O
Varmeveksleren kan trykprøves på både primær- og sekundærside, så du kan få afgjort, om veksleren er tæret.
Nu skriver du ikke noget om fremløbstemperaturen, men varmt vand i kun 3-4 min. tyder på enten på for lav fremløbstemperatur eller tilkalket varmeveksler, hvor det sidste er mest sandsynligt. Veksleren er trods alt 30 år gammel, så den er nok tjenlig til udskiftning.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis