Elmotor i båd ??

Overvejer at sætte elmotor i en Joda 24, har ikke nogen erfaring i det hele taget, og udviklingen inden for dette går hurtigt.....er der noget som har indspil til valg af motortype / princip. Båden drives idag med 30 hk diesel.
Palby marine skriver på deres hjemmeside at de har Danmarks største udvalg af elmotorer,men det hjælper ikke mig.......ser flere løsninger på nettet hvor motoren sidder uden for båden,det kunne være en fordel på en snekke da disse ikke altid lystrer så godt på manøvre i lavfart mm...i tillæg vil en elmotor muligvis få god køling ved placering i vandet........tips og råd modtages med tak og muligvis lidt mere..hvis det er rigtig godt.

Demontering af gammel motor starter i hal på Djursland lige efter nytår.....

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Interessant, men …
Udenbords lyder fornuftigt, så kan du jo have batterier hvor tank og gammel motor sad.
Men hvad fylder, vejer og koster batterier til de sejladser du agter dig på?
Hvad med sikkerhed omkring batterier på disse placeringer?
I modsætning til en sejlbåd har du jo intet når batteriet er fladt!
Og ladestationer er jo kun ved kajanlæg.
Solceller eller lille vindmølle med generator er vejrafhængige, og langsomme til dit behov.
Hvad er nødplanen når du løber tør?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John   Jeg kommer snart med et set-up vedr effekt og driftstid...... men fra Norge har jeg været vandt med at have en lille 8 hk påhængsmotor med, ikke fordi jeg var bange for at løbe tør for diesel, men mange situationer hvor denne gjorde en bedre jog i trange farvand med dårlig afmærkning, deroppe et det som regel ikke en sandbanke du træffer, så manøvreevne med påhængsmotor kom godt med... nu hvor jeg kan fjerne dieseltank bliver der god plads til piskeriset.
På YouTube kan du se =Sailing Uma=. Det er et par unge mennesker, som har gjort sig en masse erfaringer med elmotor i en 35 fods sejlbåd. 

Mvh.
bodker

Prøv at snakke med disse: ​Link de har i hvert fald batterier til formålet.​​​

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 03-01-2022 11:36:58

Prøv at snakke med disse: Link de har i hvert fald batterier til formålet.

Med sådan en batteripakke på 15 KW, vil man så kunne sejle i en time for fuld power, med en 12 kw motor ?  (så er der forbehold for tab, og sikkerhedsmargen, for et ikke 100% opladet batteri)

12 kw er jo næsten ½ kraft i forhold til den oprindelige dieselmotor på 22 kW,  så  12 kw vil nok være nødvendig hvis strøm og vind er imod.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ja det vil give omkring en times sejltid. Fordelen er også at batterierne er betydeligt lettere og fylder mindre, end konventionelle bly batterier, som jo heller ikke bryder sig om dyb afladning.

Fordelen ved elmotor er også det høje moment, som er til rådighed i et bredt domæne, så måske vil den ikke opleves som halv kraft, hvor kraftbåndet i en forbrændingsmotor er meget snævert, og propellens pitch mv. er afstemt til et punkt på kurven, resten er kompromis.

Elektronikteknikeren
Hvor langt kan man nå på en time med sådan en båd og motor?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
et er i alt fald sikkert, det skal da være noget af en batteripakke der skal deri hvis man bare skal have lidt glæde ud af sin båd   
Men spændende projekt.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Tak, så langt for jeres interesse og bidrag... batterier er helt klart det store spørgsmål, og efter min mening bare en midlertidig løsning i påvente af udvikling af brændselsceller, så mens jeg venter på det har jeg fundet frem en rimelig løsning som er en batteripakke fra Nissan Leaf, Prisen på Elbil batterier er faldet med over 60 % siden 2012 og ligger i dag på ca 1000 kr pr KW... en batteripakke fra Nissan Leaf kan købes hos Grønvoll bildemontering i Norge for 400 kr pr Kw, og da begynder det at ligne noget.....Motor har jeg nu kraftige formodninger om skal sidde i vandet og erstatte roret, køling og sikker havnemanøvre....Polske E.tech er godt med her, selvom de nye Rim motorer også frister. Men økonomi er en væsentlig del, så jeg tror vi jobber videre med förprojektering ud fra E-tech.   Fik  for øvrigt lidt hjælp og inspiration fra denne hyggelige Norddman som byggede om i 2013 og fortsat sejler med samme løsning helt uden problem med systemet  https://www.youtube.com/watch?v=Y42woqmaXbc

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis