Jeg skal for første gang have monteret spots. Det er i et nyrenoveret køkken, som er aflangt og med spiseplads.
Jeg har valgt LED med 60 grader spredning til hele køkkenet (pt. ønsker min bedre halvdel ikke en pendel over spiseplads hvilket jeg er bekymret for vi fortryder).
Jeg har planlagt at spottene skal forbindes i 3 grupper, men jeg forventer kun at køre dem i 2 grupper (så har jeg mulighed for at få det splittet senere hvis vi fortryder 2 grupper)
Gruppe 1 : "arbejds" belysning
Gruppe 2 : Gangareal
Gruppe 3 : Spiseplads (og arbejdsbelysning når halvø benyttes til madlavning)
Gruppe 1 og 2 samles i første omgang i en gruppe, og styres sammen
Gruppe 3 skal kunne styres separat, og give hyggebelysning over spiseplads
Gruppe 1 sættes med 68cm mellemrum, enten 50 eller 55 cm. fra væg. Jeg set her på forum at 55cm er ideelt, men ved at benytte 50cm, kan spot monteres midt i en række i profilloftet hvilket nok er lettest og pænest.
De 68 cm mellemrum passer med at starte med spots symetrisk ift. den 80cm.væghængte emhætte, og herfra at kunne undgå lægterne i loftet.
Gruppe 1 og 2 sidder symetrisk ned igennem rummet til spisepladsen.
Gruppe 3 spots sidder så lidt anderledes, da der er et spring på 80cm fra gruppe 1 spots til gruppe 3 spots, og de 2 spots yderste over spisegruppen sidder forskudt for gruppe 2 for at kunne placeres lidt ind over over bordet.