Lysne finer

Hej
Jeg har købt denne skænk, men kunne rigtigt godt tænke mig at få den lysere, gerne hvidolieret. Jeg er ikke klar over om det er finer (vil jeg dog tro) eller hvad det er, der står dog bøg bagpå også ligner det at den har fået noget lak behandling. Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre og hvad jeg skal gøre? På forhånd tak🙏🏼 Vh Kamilla 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet laserende maling? Hvidoliering af lakeret bøg er en langsommelig affære hvor resultatet sjældent bliver godt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar:) Nej, har ikke hørt om det før, så ved ikke rigtigt hvad det er. Men det lyder som en god mulighed, hvis det kunne lysne det. Ved du det eller vil farven den har nu trænge igennem? 
Laserende maling bibeholder træstrukturen men ændre farven. Bemærk at bøgs struktur er mindre fremtrædende end andre træsorter, så hele overfladen skal matteres omhyggelig før der males.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til dit oprindelige spørgsmål. Den er lavet af fineret bøg med massive kanter.
Som udgangspunkt er bøg noget lysere, end den er nu, så grunden til at den har den nuværende farve er formentlig påvirkning fra lys/sol. Man har også på et tidpunkt lakeret bøgetræ, så det fik en glød i stil med det viste, men ellers har tidligere lakeringer ikke kunnet modstå lys og sol.
Jeg har svært ved at se, at man vil kunne få den lysnet med et godt resultat uden at slibe den gamle lak af, men jeg har heller aldrig prøvet at bruge en laserende maling ovenpå, som foreslået af Rantzau. Men det vil jo så blive et lag ovenpå det eksisterende, hvor jeg har svært ved at se, at det vil blive "naturligt" at se på. Men har som sagt ikke prøvet det.
Men ellers vil det nok være den hårde vej - al lakken skal slibes af, og det er et større arbejde. Dels på grund af det store areal, og dels fordi man skal være forholdsvis forsigtig, så man ikke sliber igennem fineren, der som udgangspunkt kun var 0,6 - 0,8 mm tyk, da den blev lagt på, hvorefter den så er blevet slebet. Men det kan lade sig gøre med forsigtighed, og så vil den helt sikkert i sig selv blive noget lysere.
Om det herefter så vil være bedst med olie eller med en lysnende lak skal jeg lade være usagt, da min erfaring med alle de nye olier på markedet er stort set nul. Jeg er fra den tid, hvor alt blev lakeret.
Men skal man bruge olie vil jeg tro, at man skal være helt sikker på, at al  lakken er væk, idet der eller  vil blive pletter, da olien ikke kan trække gennem lakken.

Kurt B. Andersen
Jeg er helt enig med Kurta at bordet er finer med alle de faldgruber det indeholder hvis overfladen skal slibes i bund. Det glemte jeg i skyndingen.

Jeg er også helt enig i at al lak skal fjernes hvis du skal have en chance med olie. I praksis er det tæt på umuligt. Selv den mindste smule lakrester ses når olien påføres.

Laserende maling er ikke så kritisk. Det er langt mere overkommeligt at mattere lakoverfladen hvor malingen kan hæfte.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay, mange tak for jeres svar:) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også