Zanussi tørretumbler varmer ikke

Jeg har en Zanussi Lindo 100 tørretumbler der ikke varmer. På varmelegemet sidder to ca. 1 com sikkerhedstermostater. Jeg har målt om der er forbindelse gennem dem begge. I den ene er der modstand på ca. 1 ohm og igennem den anden er der ikke forbindelse. Jeg gætter derfor på at det er fejlen?
Der er ikke umiddelbart nogen knap på disse sikkerhedstermostater der kan trykkes på for at nulstille.

Kan man overhovedet skifte disse sikkerhedstermostater eller skal der et nyt varmelegeme til?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit billede viser to Klixon termostater/overhedningssikringer. De kan ikke repareres, så det er udskiftning.
Termostaterne er nittede på varmelegemet, så det ligner et nyt varmelegeme. Rummet, hvor varmelegemet sidder skal også gøres rent for fnuller inden montage af et nyt varmelegeme.

fase
Jo, vi er enige om at fejlen er den afbrudte Klixon termoafbryder. Jeg kan ikke se den modsatte side af pladen, men normalt sidder Klixon på en del af varmelegemet. Du kan prøve at forbinde udenom den dårlige Klixon, så vil du sikkert få varme på varmelegemet, men kun til du har mærket varmen.

fase
Nu har jeg forbundet udenom den defekte røde termostat men der kommer ikke varme på varmelegemet når jeg slutter det til tørretumbleren igen!

Jeg kan måle der kommer 130V ned til varmelegemet - jeg havde gættet på der skulle komme 230 V?
Så skal du til at måle på tilgangen til varmelegemet, for at finde ud af om der er andre fejl. 

fase
Så du er enig i, at der burde komme 230 V ned til varmelegement. Jeg måler der hvor varmelegemet kobles sammen i et stik med det øvrige ledningsnet.
Men eller er jeg sgu nok nødt til at købe en ny for så ved jeg ikke lige, hvad jeg skal fejlsøge på.

Tak for alle dine inputs.
Fejl

Det fikser jeg...
elmichael skrev den 28-12-2021 18:33:05

Du skal demontere ledningerne på varmelegemet og kunne måle 230 v 

Så er spændingen vel også 230V, når ledningerne er monterede, eller sidder der noget i serie med varmelegemet, siden du siger, der skal måles med demonterede ledninger?


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis