Fejlsøgning af vandbåret gulvvarme, hvordan?

Jeg har vandbåret gulvvarme indstøbt i beton.

Jeg har problemer med to rum som jeg ikke rigtigt synes bliver varme.

Da det er indstøbt i beton er der en del inerti i systemet og det kan derfor være tidskrævende at påvise, at der er noget galt.

Men nu var der ingen i huset i flere døgn her henover julen. Så var der jo en oplagt mulighed for at prøve det af.

Her er hvad jeg gjorde:
1. Jeg satte alle telestater til 22 grader i samtlige rum.
2. Jeg lukkede alle døre.
3. Forlod huset i 4-5 døgn.

Da jeg kom hjem var temperaturen i de fleste rum mellem 22,0 og 22,3 grader C og kaldte ikke på varme.
Det er jo fint.

I tre rum forholdt det sig anderledes:
I badeværelset var temperaturen 20,4 grader og telestaten kaldte på varme. Badeværelset er lidt svært, fordi der er også en håndklæde tørrer. Og der er også udsugning...
 
I de to rum, hvor jeg har mistænkt at gulvvarmen ikke fungerer korrekt var temperaturen hhv. 17 og 18 grader C og kaldte på varme begge steder.

Jeg vil mene, at jeg har helt klar indikation for, at gulvarmen ikke virker korrekt i disse to rum.
Badeværelset ved jeg ikke rigtigt med... Vi oplever det ikke som  koldt. Men jeg undrede mig dog alligevel over, at temperaturen var så langt nede...

Nå, men et par uger inden jeg lavede denne test havde jeg prøvet at tage samtlige blå regulatorer af og motioneret "stiften" under dem.

Jeg ved ikke, om jeg bruger den rigtige terminologi, men det er disse blå enheder, jeg har haft af:

Jeg har desuden tjekket, at når de enkelte rum kalder på varme, så lyser gulvvarme enheden faktisk rødt i den LED der hører til det respektive rum.

Systemet er WAVIN. og det er ikke trådløst.

Jeg vil tro, at jeg kan udelukke følgende fejlkilder:

  1. At det er ventilerne der skal reguleres - idet jeg lige har motioneret dem. Og ingen af dem sad fast oppe eller nede.
  2. At det er rumtermostaterne idet de alle viser temperaturen i rummet og kalder på varme, når rumtemp. er lavere end indstillet ønsket temperatur.
  3. At det er selve styringsenheden idet den også faktisk reagerer med rødt lys ud for hvert rum der kalder på varme
  4. At det er pumpen der ikke kører idet jeg kan høre, at den kører.

Gulvvarmen blev lavet i 2015. Så det er forholdsvist nyt.

Skal jeg have fat i en smed? Eller er der mere jeg kan gøre selv?

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Supplerende info, så ser styreenheden sådan ud:

​Og rumtermostaterne/telestaterne ser sådan ud:

​Selve unit'en ser sådan ud:
Er systemet indreguleret i forhold til slangelængde ?
Kunne jo være, at de kolde rum er justeret for lavt i flow.

Det billede, du viser, er formentlig ikke dit anlæg. Har du prøvet at mærke på de rør, hvor temperaturen ikke er høj nok. Det kunne jo være, at der trods afprøvning af telestater,  ikke er åbnet nok for gennemstrømning. Hvor høj er temperaturen i gulvvarmen?  Et billede af dit anlæg kunne måske gøre det nemmere at stille en diagnose.

fase
djaydjay skrev den 27-12-2021 21:29:54

Er systemet indreguleret i forhold til slangelængde ?
Kunne jo være, at de kolde rum er justeret for lavt i flow.

 Det er installeret af en autoriseret så jeg antager det er reguleret korrekt. Det skal også siges at det har virket fint. Det er som om det er stoppet. 

Annonce
S. Fabrin skrev den 27-12-2021 21:30:13

Det billede, du viser, er formentlig ikke dit anlæg. Har du prøvet at mærke på de rør, hvor temperaturen ikke er høj nok. Det kunne jo være, at der trods afprøvning af telestater,  ikke er åbnet nok for gennemstrømning. Hvor høj er temperaturen i gulvvarmen?  Et billede af dit anlæg kunne måske gøre det nemmere at stille en diagnose.

 God ide. Det sender jeg lige når jeg kan komme til anlægget fysisk. 

Der kører en anden tråd LINK med et lignende problem. Her har jeg "kloget" lidt i forhold til at skylle systemet igennem
Hvis du ikke gider læse hele tråden igennem så sidst på side 3 og start side 4 ligner det dit problem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 27-12-2021 21:30:13

Det billede, du viser, er formentlig ikke dit anlæg. Har du prøvet at mærke på de rør, hvor temperaturen ikke er høj nok. Det kunne jo være, at der trods afprøvning af telestater,  ikke er åbnet nok for gennemstrømning. Hvor høj er temperaturen i gulvvarmen?  Et billede af dit anlæg kunne måske gøre det nemmere at stille en diagnose.

 


Her er billeder af mit anlæg:



Har ikke lige taget billeder af styringsenheden. Er det relevant?
ev elmand skrev den 27-12-2021 22:44:05

Der kører en anden tråd LINK med et lignende problem. Her har jeg "kloget" lidt i forhold til at skylle systemet igennem
Hvis du ikke gider læse hele tråden igennem så sidst på side 3 og start side 4 ligner det dit problem.

 Tak for linket. Jeg læser lige tråden igennem.

S. Fabrin skrev den 27-12-2021 21:30:13

Det billede, du viser, er formentlig ikke dit anlæg. Har du prøvet at mærke på de rør, hvor temperaturen ikke er høj nok. Det kunne jo være, at der trods afprøvning af telestater,  ikke er åbnet nok for gennemstrømning. Hvor høj er temperaturen i gulvvarmen?  Et billede af dit anlæg kunne måske gøre det nemmere at stille en diagnose.

 Jeg ved ikke, hvor jeg ser fremløbs temperaturen. Jeg går ud fra, at det er den du mener. Jeg formoder, at den reguleres af den termostat der er ved den gule markering herunder. Denne er sat til næsten 3. 


Hvilke rør skal jeg mærke på?

Er det de røde, gule eller grønne her?

En ting jeg bemærker er, at på styringsenheden kalder alle kredse pt. på varme. Men når jeg kigger på de blå "flødeboller" (hvad hedder disse?) som ses over den røde markering, så er der to af dem som ikke er åbne. Selvom der kaldes på varme i alle kredse. Jeg ville forvente at toppen var poppet op, så det hvide var synligt... Det er  ikke tilfældet. Så måske har vi fejlen her?
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis