Blænde yderdør

Hej
Jeg skal have blændet en yderdør, som fører ud til et skur (tidligere carport).
Huset er lavet med lette vægge i krydsfiner med 100mm isolering, og vi har få sat gips på krydsfiner indvendigt.
Udvendigt er der steni plader (tror jeg nok). Det er lige midt i mit køkken/alrum, så det skal helst se godt ud uden revner.
Jeg ville helst lave løsningen, så den mindede om resten af huset, dvs. krydsfiner og gips indvendigt.
Er der nogen der har prøvet det før, eller ved hvordan arbejdsgangen er?

Vh Anders

Vh Anders
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal der vindpap på ydersiden af isoleringen? Det er et hus fra 1973 og udvendigt er der på den væg steniplader, ligner det. 

Vh Anders
Fonzelius skrev den 29-12-2021 16:28:02

Skal der vindpap på ydersiden af isoleringen? Det er et hus fra 1973 og udvendigt er der på den væg steniplader, ligner det. 

Ja, der skal vindpap på ydersiden af isoleringen.

fase
Ok tak for tip.
Nu fik jeg åbnet op, og der gemte sig denne lille overraskelse af en el ledning samling.
Hvad ville i gøre?

Vh Anders
Fonzelius skrev den 30-12-2021 16:57:14

Ok tak for tip.
Nu fik jeg åbnet op, og der gemte sig denne lille overraskelse af en el ledning samling.
Hvad ville i gøre?

Jeg ville bruge krympeflex, så har du ingen skjulte samlinger. 

De løse ledninger, du viser på billedet, skal erstattes af et installationskabel, og ikke som anført samles med muffer og krympeflex. Hvis du samler med krympeflex, laver du en en ligeså ulovligsamling som den nuværende.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 30-12-2021 19:29:39

De løse ledninger, du viser på billedet, skal erstattes af et installationskabel, og ikke som anført samles med muffer og krympeflex. Hvis du samler med krympeflex, laver du en en ligeså ulovligsamling som den nuværende.

Du har fuldstændig ret. Var ikke lige opmærksom på at at det var løse ledere. Så krympeflex er no-go

ah jeg kan se at mit billede snyder lidt. Det er et installationskabel der er ført fra loftet ned langs stolpen og så slutter kablet i samlemuffen. Der er så ført videre fra muffen og ind gennem stolpen og så kan jeg ikke se hvor den ender. Det hele var pakket godt ind i noget byggeskum af en slags.
Hvordan fikser en elektriker det?
Og hvad har mon forhistorien været, siden det er lavet sådan...? 

Vh Anders
kan jeg evt. putte samlingen i en forfradåse, som jeg så sætter et blænddæksel over eller en stikkontakt i?

Vh Anders
Fonzelius skrev den 30-12-2021 22:22:11

kan jeg evt. putte samlingen i en forfradåse, som jeg så sætter et blænddæksel over eller en stikkontakt i?

Nej der skal som minimum laves to muffer, hvor der skal være krympeflex ind over yderkappen på kablet. Du kan så godt samle de to ny ender i en forfra dåse og montere en stikkontakt eller blænddæksel.

fase
hmm er det en af de situationer, hvor det er en god ide at ringe efter en elektriker? Har du et bud på, hvor lang tid han vil være om at lave den slags?
Først vil jeg dog prøve at undersøge, hvor den er sat til og om der er strøm på. Hvis der ikke er strøm på og kablet ikke er i brug, kan jeg så bare lade det være?

Vh Anders
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også