Opsætning af stuklister

Hej,
Jeg har fået opsat stuklister i stuerne af en maler, der hævdede at have styr på det. Det er opsat med lim og støttesøm, som efterfølgende er fjernet.
Nu er der gået blot et par uger(!), og samtlige samlinger, hvor to stykker møder hinanden, sprækker tydeligt. Der er lagt fugemasse i mellem, men det sprækker alligevel. Maleren hævder, at det er forventeligt i et gammelt hus, men jeg er noget skeptisk, da det sker så hurtigt efter opsætning.
Jeg formoder, at opsætningen måske er lavet sjusket. Skulle samlingerne være lavet med trædyveler eller andet til at holde dem på plads? Bruger man andet end fugemasse til samlingerne? Andre åbenlyse fejl? Se billedet og alle gode råd er meget værdsatte.
Vh

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er stukken af gips eller plast? Det betyder noget for hvordan du skal gribe sagen an. Under alle omstændigheder er arbejdet sjusket udfør af en klamphugger.
Det er gips. Og ja, tror heller ikke det er udført korrekt. Er der forslag til, hvad der kan fyldes i sprækker? For fugemasse holder ikke
Samlingerne af gips stuk skal fuges med stukkatør gips. Fugemasse holder ikke og skal laves om.
Beklager, mig der har fået kaffen galt i halsen.
Det er polyuretan.
Undskyld forvirringen! Og tak for din tid Rantzau!
Alle plasttyper skal limes sammen med en egnet lim - fugemasse er det mindst egnede middel uanset om stukken er gips eller plast.

Under alle omstændigheder skal alle samlinger renses for fugemasse og fuges om med et egnet middel.
Annonce
Hej Niels

Der er mange producenter af polyuretan stuk og de er alle ikke lige gode. Derfor er der nogle produkter der arbejder mere end andre. Men som Rantzau skriver er det vigtigt at bruge en rigtig stuk-klæber til at sætte det op i. Herudover anbefales det til store lister (over 10x10 cm) at benytte en specialklæber i samlingerne. Umiddelbart ligner det en liste der er produceret i øst-europa og de har tendens til at revne i samlingerne, selv når de er opsat med den rigtige klæber.
Finishen synes jeg heller ikke sidder lige skabet.
Du kan forsøge dig med at skære samlingerne op  (nemmest med en multicutter) og så fylde op med en special klæber til samlinger. (F.eks. Adefix Plus eller evt. Tec7). Denne klæber skal så tørres af (nemmest med f.eks. Lim wipes fra Danalim eller tilsvarende) så den danner en lille hulning, hvorefter den kan fuges/spatles over med en rigtig stukklæber.

Dette er ikke nogen garanti, da samlingerne stadig kan arbejde specielt, hvis der ikke er brugt rigtig stukklæber til at sætte dem op i.

P.S. Jeg lever af at importere stuk, derfor nogle af brand-navnene.  

jensmikkel skrev den 29-12-2021 15:41:53

Umiddelbart ligner det en liste der er produceret i øst-europa og de har tendens til at revne i samlingerne, selv når de er opsat med den rigtige klæber. Finishen synes jeg heller ikke sidder lige skabet.

Det er også min erfaring. Som klæber til samlingerne har jeg lagt mærke til at No-More-Nail fra jem&fusk er velegnet som fugemasse.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også