El ifb. m. nyt badeværelse i sommerhus

Hej,

I forbindelse med renovering af badeværelset i sommerhuset er jeg nået til el-delen, og her er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt mine planer kan lade sig gøre med de eksisterende grupper på tavlen. Vil starte med at sige, at jeg er klar over, at det "altid er autoriseret el-installatør-arbejde", og det vil jeg selvfølgelig gøre brug af ved behov. Men inden jeg kalder på en kostelig el-mand, vil jeg gerne vide lidt om, hvad der eventuelt skal laves hvis noget.

Ifb. med badeværelsesrenoveringen kommer der primært to nye kilder til elforbrug: en vaskemaskine og el-gulvvarme (150 watt pr. kvm. - 4 kvm så skulle være 600 watt). Jeg er i tvivl, om dette kan lade sig gøre på de eksisterende ledninger, der allerede er trukket til badeværelset samt tavlen, som den er nu? Og selvfølgelig om det er med sikkerheden i orden?

Tavlen ser ud som på billedet. Tidligere ejer har ikke været så god til at mærke op, så det er lidt misvisende, hvad grupperne dækker.
- Komfur går rigtignok udelukkende til komfuret.
- 40A slukker for al strøm i huset.
- Lys slukker for visse lyskilder (ca. halvdelen i huset i stuen og på 1. sal) og slukker desuden for alt til badeværelset. Det er denne jeg er i tvivl om, da den skal drive el-gulvvarmen, vaskemaskinen og vandvarmeren, eftersom den slukker for både eksisterende stikkontakter og lyset i badet.
- Varme slukker for visse af de gamle el-radiatorer, som ikke længere er i brug.

Det skal siges, at husets samlede elforbrug er faldet til ca. 1/3 efter installation af ny luft-luft varmepumpe. Og at det nye gulvvarme derfor ikke er primær opvarmningskilde men mest til komfort. Og vaskemaskinen vil køre et par vaske i weekenderne (ved man taler om en samtidighedsfaktor, hvis det har relevans). Altså vil husets samlede elforbrug ikke være i nærheden af, hvad det var på de gamle elradiatorer om vinteren. Jeg har desuden kørt en mellemstor geringssav på stikkontakten fra badeværelset sammen med vandvarmeren (skulle bruge ca. samme strøm som vaskemaskinen de sekunder den kører) uden problemer. Så spørgsmålet er, om jeg vil kunne lave forbedringerne uden at skulle gøre mere ved min tavle? Vil jo for alt i verden, sjovt nok, gerne holde omkostningerne på et minimum, da jeg er på et budget, med de priser man hører om for tiden...

På forhånd tak!
Joachim
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vaskemaskinen kan fint tilsluttes komfurgruppen. Så er der en gruppe mørket "Varme" med 13A sikring, som kunne bruges til bl.a. gulvvarme. Afbryderen i midten 40A er din HFI afbryder, som ikke har indflydelse på, hvad du belaster grupperne med. En lysgruppe mere ville være fint/ønskelig.

fase
Det vil nok være tilrådelig at du får monteret både vaskemaskine og vandvarmer på komfur gruppen. Den er sikkert 16 A og med samtidigheds faktor som selv nævner så er der mest "plads" der.
Mon varmepumper kører på gruppen "varme" så er det jo nogenlunde fordelt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svarene, så blev jeg klogere. Jeg vil gå med komfurgruppen som i foreslår. Varmepumpen kører rigtignok på "varme" som det er nu. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis