Brug af vådrumsspartel

Hej.

Jeg er igang med badeværelse. Og skal snart igang med spartling.

Da rummet er lille, tænker jeg bare at bruge vådrumsspartel hvor der ikke er fliser.

Spørgsmålet er:
SKAL man male eller andet ovenpå vådrumsspartel? Eller kan vådrumsspartel være det afsluttende lag?

Har yderligere en skråvæg i badet, som også skal være med vådrumsspartel. Men igen, er kravet her et afsluttende lag malling?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke verdensmester, men jeg vil tro at det er vanskeligt at rengøre bagefter. Det vil tage mere imod fedtede fingre, skum fra shampoo og lignende.
Du skal naturligvis have vådrums membran under, hvis det er badeværelse med afløb og ikke bare toilet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Umiddelbart kan jeg slet ikke fine en indfarvet vådrumsspartel, som nok også forstærker teorien om at det ikke er sidste lag.

Letspartel kan fås i alle mulige farver.

Det ender nok med vådrumsspartel og så en godkendt vådrumsmaling. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Denne er flot tyggegummi-blå, hvis det kan friste:   
B&J vådrumsspartel

Men det er noget mere besværligt at slibe end normal sandspartel.

Hvorvidt det er ok som sidste lag, det vil jeg ikke kloge mig på. 
Vådrumsspartel og vådrumsmaling er en meget misledende produktbeskrivelse da ingen af delene må bruges i en vådzone. I vådzonen skal der udover vådrumsmembran være en godkendt afsluttende flade til vådrum som feks fliser, vinyl eller conteco.
Faktisk er vådrumsspartel ikke engang nødvendigt i fugtzoner, der kan bare bruges almindelig mediumspartel. Vil bestemt ikke anbefale at lade væggene på badetværelset stå med ubehandlede spartlede vægge. Hvis det er det du ønsker kan du lakere spartelmassen med en vandbaseret lak til gulv feks.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Interessant med Conteco. Det vil jeg undersøge lidt mere. Conteco er jo så en cement baseret maling/spartel, godkendt som sidste lag i vådzone?
Det er jo virkeligt fedt. Meget spændende produkt. 

Hvad angår vådrumsspartel, så bruger vi det nok ikke uden maling så.
Men vil ikke vælge at bruge almindelig spartel, da vådrumsspartel er mere difussionsåbent.
Hvad angår pris er det jo fuldstændigt irrelevant, taget i betragtning af den samlede pris på et nyt badeværelse.

Måske jeg bare skulle bruge Conteco overalt.

Hmm. Jeg vender tilbage når jeg ved mere. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har selv lige lavet mine to første badeværelser og jeg vil bestemt holde mig fra vådrumsspartel generelt, da det er MARKANT sværere at arbejde i ift letspartel.
Jeg tror nu jeg bruger vådrumsspartel.

Kan nogle bekræfte min plan:::???:::

- Vådrumszone bliver pudset, vådrumssikret og så fliser.
- Fugtzone bliver pudset, vådrumssikret (er under 3m^2, så krav), vådrumsspartlet og til sidst vådrumsmalet.

Er det en god plan?
Da rummet er under 3,25 kvm er det desværre alle vægge der betegnes som vådzone og det betyder desværre at du ikke må bruge malerprodukter.
Så enten fliser på væg og gulv ellers som før nævnt er der conteco man kan eksperimentere lidt med

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Mikethk skrev den 05-01-2022 23:21:51

Jeg tror nu jeg bruger vådrumsspartel.

Kan nogle bekræfte min plan:::???:::

- Vådrumszone bliver pudset, vådrumssikret og så fliser.
- Fugtzone bliver pudset, vådrumssikret (er under 3m^2, så krav), vådrumsspartlet og til sidst vådrumsmalet.

Er det en god plan?

 Hejsa

Jeg er nysgerrig på hvordan det er gået?

Jeg er selv igang med lignende projekt - og er ret nysgerrig efter om du har lavet en elastisk fuge imellem gulv og væg?? (Og gerne lidt info om hvordan...?)

Pfh tak

Thomas

Thomas
Det siger reglerne jo at man skal og da jeg gjorde det var jeg grundig med malertape inden for at få en ens fugebredde. Jeg fugede med en fugebrik og du køber en silikonefuge som har samme farve som fugen mellem fliserne (henholdsvis alfix og lip laver en der passer til deres fugemørtel).
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også