Brug af vådrumsspartel

Hej.

Jeg er igang med badeværelse. Og skal snart igang med spartling.

Da rummet er lille, tænker jeg bare at bruge vådrumsspartel hvor der ikke er fliser.

Spørgsmålet er:
SKAL man male eller andet ovenpå vådrumsspartel? Eller kan vådrumsspartel være det afsluttende lag?

Har yderligere en skråvæg i badet, som også skal være med vådrumsspartel. Men igen, er kravet her et afsluttende lag malling?

Hej. Jeg er igang med badeværelse. Og skal snart... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Egidiussen skrev den 14-02-2022 18:54:02

Det siger reglerne jo at man skal og da jeg gjorde det var jeg grundig med malertape inden for at få en ens fugebredde. Jeg fugede med en fugebrik og du køber en silikonefuge som har samme farve som fugen mellem fliserne (henholdsvis alfix og lip laver en der passer til deres fugemørtel).

 Super - det er også det jeg helst vil - altså lave en fuge.

Hvordan lavede du plads til den? Giver det mening?
Jeg tænker på om man trækker spartelmassen så tæt på gulvet, som muligt og så fylder ud med silikonefuge når det er tørt?

Thomas
Jeg endte med at gøre således:
- I vådzone er det vådrumsmembran og fliser.
- I fugtzone er det puds, så forstærket fin puds med lip 350, tyndt lag vådrumsspartel (derfor dropper jeg filt), og 3 x dyr vådrumsmaling.
- På skråvæg i vådzone er det vådrumsmembran, filtset fliseklæb (ekstremt tyndt, skal fungere som binder og armering), tynd lag vådrumsspartel og 3 x vådrumsmaling. 

Ideen med min fremgangsmåde på fugtzone, hvor jeg har droppet filt, er at lip 350 skal være fint pudset/filtset og derfor kræve minimum spartel. Forhåbentligt er det så tilstrækkelig armering for malingen.

Vil også klart anbefale at du bruger fuge og silikone fra samme producent. Jeg brugte LIP til ALT. 
Og jeg brugte ikke maletape imellem gulv og væg, men gør dig selv den tjeneste at gøre det. Det er hurtigere og bedre.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Grebber skrev den 14-02-2022 20:15:52

Egidiussen skrev den 14-02-2022 18:54:02

Det siger reglerne jo at man skal og da jeg gjorde det var jeg grundig med malertape inden for at få en ens fugebredde. Jeg fugede med en fugebrik og du køber en silikonefuge som har samme farve som fugen mellem fliserne (henholdsvis alfix og lip laver en der passer til deres fugemørtel).

 Super - det er også det jeg helst vil - altså lave en fuge.

Hvordan lavede du plads til den? Giver det mening?
Jeg tænker på om man trækker spartelmassen så tæt på gulvet, som muligt og så fylder ud med silikonefuge når det er tørt?

Du fuger vidst bare alt først, med fuge. Undtagen imellem gulv og væg.

Derefter laver man en lille skrå silikonefuge, der rammer gulv og væg. Grunden er at det er svært at lave fliser ens mellemrum imellem gulv og væg, så derfor laver man ikke silikonefugen imellem fliserne, men istedet med malertape først, skaber en ramme for en ensartet skrå silikonefuge. 


Er ikke pro. 
Der hvor der er fliser lavede jeg plads ved at klodse fliserne op med plast afstandsklodser.
Der hvor du ikke har fliser kan du spartle ovenpå vådrumsmembran med vådrumsspartel og til sidst fuge pænt mellem gulvfliser og væg. Jeg har selv sat filt op der hvor der ikke er fliser.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også