Støbt Vinkælder

Hej alle
Jeg skal til at lave nyt terrændæk, og går med tanken om en vinkælder.
Jeg har set man kan købe nogle færdig lavet.
Men jeg går med tanken om at lave det som en del af betondæk. Altså grave et hul, isolere under og omkring, bygge en træ kasse på 150x200xX cm og ligge ned for derefter at støbe beton rundt om kassen samt resten af huset.
Nogle der har erfaringer med dette eller nogle tanker om projektet?

Mvh En optimistisk LDS
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal der være ståhøjde?
Hvordan vil du så komme der ned?
Hvis ikke ståhøjde, hvordan vil du så få fat i flaskerne igen?
Jeg har haft forskellige udgaver, og er i dag endt op med et højisoleret, uisoleret rum i stedet for kælder.

Med venlig hilsen
ktm

Hvis du går videre med kælder støbning, så støber man normalt først bunden, for at få noget fast at bygge videre på. Har du grundvands tryk så er det næsten umulig at få helt tæt. Men det kan hjælpe at sætte en tyk plast membran på højkant 1/2 i gulvet så denne ender med den anden halvdel midt i den støbte væg efterfølgende.
Vær opmærksom på at din støbeform / kasse skal være meget solid, med støtter over til den anden side flere steder. Og at den skal kunne adskilles indefra bagefter. Det kan være ved at banke tværstøtter væk, så side væge kan skubbes ind med koben evt.
Yderst md beton kan bruges støbeplader som smøres med olie, men der kan også bruges andet hvis man skal se mønster i beton. ( uhøvlede brædder, strandings træ eller andet ) men husk olie på så det slipper nemmere.
man kan eventuelt leje støbeforme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ktm skrev den 27-12-2021 09:27:52

Skal der være ståhøjde?
Hvordan vil du så komme der ned?
Hvis ikke ståhøjde, hvordan vil du så få fat i flaskerne igen?
Jeg har haft forskellige udgaver, og er i dag endt op med et højisoleret, uisoleret rum i stedet for kælder.
Ikke uisoleret, men UOPVARMET!!!

Med venlig hilsen
ktm

Jeg havde tænkt ca 150 cm dyb med en trappe ned. Med enten en glaslåge eller plade der går i et med gulvet.
Min svigerinde lavede een midt i gulvet i hendes sommerhus. God ståhøjde. Men de største fejl de lavede var IKKE at tage højde for hvor meget en trappe tager af plads udover selve konstruktionen. Bare hovedhøjde hele vejen ned betyder ekstra gravearbejde, det andet var udluftning, som måtte laves via to ø60 stålrør ud under sokkel og op + ventilator. Det kræver fuldkommen vandtæt membran under og i siderne. Der er monteret glaslåg i hærdet glas med hydrauliske aktuatorer, der naturligvis er fjernbetjent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis