Vand løber fra tagudluftning.

Vi har boet i vores hus i 12 år, og i al den tid har den oprindelige udluftning til taget fra badeværelset været spærret af et sænket loft, for nogen måneder siden kunne jeg så se der stak noget skimmel vækst ud fra siden af det loft, jeg hev loftet ned og der var ganske rigtig skimmel oven på. så er det blevet renset af, og nu er der en blotlagt udluftninge til taget igen, jeg har lavet et nyt gibsloft, og sat en lille udluftningslem i, som man kan åbne og lukke med en snor, men de sidste par dage er der kommer vand ind, der ligger en lille sø på gulvet, jeg tænkte først det kunne være sne der er kommet ind i hætten på taget, men det fortsætter selvom der ingen sne er, og nu tænker jeg det kan være den varme luft som kommer fra rummet, som kondensere på indersiden af det firkantede "rør" til taget når det løber gennem det kolde loftrum, det er jo først rigtigt blevet koldt de sidste par dage, eller kan der være andre grunde?
Hvad gør jeg nu, det kan da ikke passe at husene fik vand på gulvet i badeværelset hver gang der var frost i loften, er det en designfejl dengang man byggede huset, eller er der noget specielt lige i de her dage som gør det?
Hvis den udluftning sad og badet eller badekaret ville jeg nok være ligeglad, men den sidder lige inde for døren, så jeg træder lige i vandet hver gang jeg går ind på badeværelset, så det er ikke noget jeg bare kan leve med..
har i nogen gode ideer
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udluftnings røret skal isoleres, og der skal tætnes godt imod dampspærre hvor den går igennem loftet. Det er en typisk fejl konstruktion. Der dannes kondens på indersiden af det kolde rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-12-2021 22:15:17

Udluftnings røret skal isoleres, og der skal tætnes godt imod dampspærre hvor den går igennem loftet. Det er en typisk fejl konstruktion. Der dannes kondens på indersiden af det kolde rør. 

Jeps. Og den nymonterede klap gør det ikke bedre. Der skal være gennemtræk fra neden.


Tætning imod dampspærre er for at undgå den varme luft op i isolering i loftrum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay så hvis jeg åbner klappen, så kommer der ikke vand ned?, varmen fiser bare lige ud, smart konstruktion, det skal siges den er aldrig helt lukket, der er små huller i selv når den er lukket, det er måske det der er problemet.

jeg må få isoleret røret, og se om det hjælper på det.

De små huller er for at der er krav om mindst 10 % ( er ikke sikker på præcis tal)  hele tiden. Så åbner man mere når der er behov f.eks. efter bad.
Det er klart isolering der hjælper.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis