Kold og varm radiator

Hej Kloge Hoveder
Jeg har en radiator (R1) der lever sit eget liv. Radiatorerne R2+R3+R4 virker altid. R1 virker nogle gange. Den kan være tændt og varme så man næsten ikke kan røre ved den, og så lige pludselig, er den stendød.

Rørene helt ud til stigstrengen er iskolde, selvom stigstrengen er brandvarm – og de andre radiatorer står med fuld effekt - så der er tryk på systemet. Den kan stå kold i alt fra 1 time til et par dage, og så lige så pludseligt, er der igen fuld varme på. Den er varm måske 80% af tiden, men den har de her udfald.

Der er skiftet pakdåse, luftet ud og trykket på anlægget står til 1,5bar. Mine egne tanker er om der er luftbobler der ligger og flytter sig rundt inde i radiatoren eller evt. noget snavs der sidder og skaber problemer?
Er der nogen der har et bud, herunder hvad jeg kan gøre?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første jeg ville tænke på om ikke der er varmt nok i rummet når den er kold. Altså ikke om du synes der er varmt nok men om termostaten lukker. Så næste gang ville jeg dreje termostaten lidt op og mærke efter om der så kommer varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik...tak for dit svar.
Normalt flår jeg termostaten af for at massere stiften. Jeg genmontere den som regel først når varmen er kommet tilbage, ventilen står fuldt åben uden der kommer flow i systemet. Desuden er der hundekoldt i rummet.
Ok så kan du skrue den lille møtrik af som sidder omkring stiften. Der vil komme få dråber vand ud. Så skal stiften tages af og smøres. Helst med hanefedt men alt kan sikkert bruges. 

Jeg har allerede udskifte pakdåsen og masseret fjederen i selve ventilhuset. Når jeg massere fjederen kommer der vand ud.
Din stift skal komme sikkert ud hver gang du trykker den ind. Jeg forstår på dig at radiator bliver varm når du piller ved stiften, så det er 100% sikker at det er der du skal sætte ind.
Hvis det ikke kan lade sig gøre så må hele ventilen skiftes, men det kræver at vandet kommer af anlægget og at der bagefter luftes ud i radiatorer. 

Annonce
Stiften bevæger sig som den skal. Radiatoren bliver ikke varm når jeg piller ved den. Tværtimod sker der overhovedet ingenting. I går var den iskold hele dagen, tilsvarende i morges da jeg stod op - men ved 10 tiden, uden jeg har gjort noget som helst, er den pludselig brændende varm - det er jo det der er så mærkeligt. Som jeg skrev har den sit eget liv.

Jeg må nok skifte radiaotorventilen og så prøve at får renset rørene når nu anlægget bliver tømt og skilt ad.
Hej

Nu er det svært at se dit system, men blot en teori, har du tryk/flow nok fra pumpe til at forsyne alle steder?
Variabel pumpe der så kører op i flow og der kommer så varme i radiatoren?

Mvh. Frederik

Mvh. Frederik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis