Opvaskemaskine montør kunne ikke slukke vand?

Hej. Jeg skulle havde installeret en ny opvaskemaskine sidste uge. Men som titlen hentyder til, kunne montøren ikke udføre sit arbejde da han sagde at det ikke var mulig at slukke for vandet under køkkenvasken. Jeg fik at vide at jeg skulle kontakte en VVSer for at fikse det. Jeg kan dog ikke få fat i en der gider at komme, og jeg tænker at man bare har brug for et standard stykke værktøj for at gøre dette selv? Men jeg ved ikke noget om det, og ville derfor spørge til råds. Jeg har vedhæftet et billed af hvor den gamle opvaskemaskine er tilkoblet vandet. Tak!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor bare ikke lukke på hoved hanen ved vandmåler
Den kromfarvede studs, hvor slangen er monteret, har bogen der ligner en kærv af en art  kan den ikke drejes 90 grader?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

larsen56 skrev den 26-12-2021 19:05:53

hvorfor bare ikke lukke på hoved hanen ved vandmåler

Jeg antager dette ikke er en mulighed når man bor i lejlighed? Jeg ved i hvertfald ikke hvor der er en hoved hane?

lyhne1 skrev den 26-12-2021 20:13:47

Den kromfarvede studs, hvor slangen er monteret, har bogen der ligner en kærv af en art  kan den ikke drejes 90 grader?

Jeg tror han prøvede at dreje på den med en skruetrækker og Umbraco nøgle, men uden held. Jeg antog derfor at man har brug for et specielt værktøj? Eller forstår jeg ikke rigtigt hvad en VVSer kan gøre anderledes?

Daveh skrev den 27-12-2021 10:42:22

Jeg tror han prøvede at dreje på den med en skruetrækker og Umbraco nøgle, men uden held. Jeg antog derfor at man har brug for et specielt værktøj? Eller forstår jeg ikke rigtigt hvad en VVSer kan gøre anderledes?

Det er en ventil, det er et normalt problem at de sætter sig fast pga kalk og andet. Udskiftning er VVS arbejde og kræver at vandtrykket tages af imens arbejdet foretages.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Har du en skruetrækker der har den helt rigtige størrelse til kærven i ventilen/ballofixen? Der skal ofte tages ret godt fat hvis den ikke har været motioneret i lang tid, evt. kombineret med at du varer lidt på den f.eks med en hårtørrer. Det er værd at forsøge med en god stor skruetrække før du ringer til en VVS'er, der kan købes mange skuretrækker for det et VVS besøg koster :) Alternativt skal du lede lidt mere efter din stophane, nogle gang har den enkete lejlighed en hane, andre gange ikke. Den vil ofte være gemt i et teknikskab i forbindelse med badeværelse eller køkken.
Der er et alternativ, nemlig frysning.
Ved ikke hvad det koster og om nogen i nærheden af dig tilbyder det.
Se https://danskgasteknik.dk/roerfrysning/

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Selv om du bor til leje så skal der være et vandur/vandmåler til din lejlighed på begge sider af denne burde der sidde en ventil hvor du kan lukke for vandet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis