Håndtering af autoadapt cirkulationspumpe til varmt brugsvand.

Der efterlyses erfaring med intelligente cirkulationspumper til det varme brugsvand. Hvorledes kontrollerer man og eventuelt optimerer funktionen? Taber pumpen opsamlede data ved slukning? Er det hensigtsmæssigt at stoppe pumpen om natten?
Mvh
JER

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pumpen taber ikke data, og det skulle være unødvendig / en fordel at slukke for den. Det intelligente ligger i at pumpen "lærer" husstandens forbrugs mønster og tilrettelægger cirkulationen efter det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-12-2021 00:44:24

Pumpen taber ikke data, og det skulle være unødvendig / en fordel at slukke for den. Det intelligente ligger i at pumpen "lærer" husstandens forbrugs mønster og tilrettelægger cirkulationen efter det. 

 Ev. kunne du forklare det lidt nærmere? eller er det noget helt nyt?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den autoadapt funktion har de haft i en hel del år nu efterhånden det er pædagogisk godt forklaret her ​Autoadapt
I repræsentations video nævnes op til 46 % besparelse på brugsvand cirkulation.
Her skal man som altid tage fat i alle ordene. Det er ikke 46 % besparelse på varmt brugsvand. Men alene på den intelligente i forhold til den "gammeldags" cirkulation, som o forvejen kan være dyrere i brug end ingen cirkulation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til Erik for kommentaren. Pumpen har jo tre indstillinger: temperatur, autoadapt og 100%.  Funktionen af den førte og sidste indstilling kan jeg let kontrollere, hvorimod jeg ikke ved, hvorledes jeg kan kontrollere autoadadaptfunktionen. Grundfoss beskriver godt nok funktionen på en forståelig måde, men berører jo ikke, hvorledes man sikrer sig, at den er rigtigt monteret og fungerer rigtigt. Som tidligere nævnt er det for mig uklart, om det er en god ide at slukke pumpen om natten. Jeg har konstateret, at den kan finde på at arbejde på tidspunkter om natten, hvor vi normalt ikke benytter varmt vand.  Lige nu er der mest kontrol, hvis jeg anvender temperaturfunktionen og slukker pumpen om natten. MEN om det er mere energibesparende at benytte autoadapt, vil jeg meget gerne vide.
mvh
JER
Annonce
Nu bruger den pumpe jo ikke ligefrem osseaner af strøm når de kører i lav hastighed så står de typisk på 4-5 watt, og det er pr. Time så i runde tal ca. 25-30 øre i døgnet ved lav hastighed. Personligt ville jeg ikke slukke om natten beløbet man spare er så lille at det er irrelevant. Og så slippe man for at skulle slukke og ikke mindst huske at tænde. I min optik en billig måde at få komfort og spare på vandet...
JER skrev den 27-12-2021 12:47:06

Tak til Erik for kommentaren. Pumpen har jo tre indstillinger: temperatur, autoadapt og 100%.  Funktionen af den førte og sidste indstilling kan jeg let kontrollere, hvorimod jeg ikke ved, hvorledes jeg kan kontrollere autoadadaptfunktionen. Grundfoss beskriver godt nok funktionen på en forståelig måde, men berører jo ikke, hvorledes man sikrer sig, at den er rigtigt monteret og fungerer rigtigt. Som tidligere nævnt er det for mig uklart, om det er en god ide at slukke pumpen om natten. Jeg har konstateret, at den kan finde på at arbejde på tidspunkter om natten, hvor vi normalt ikke benytter varmt vand.  Lige nu er der mest kontrol, hvis jeg anvender temperaturfunktionen og slukker pumpen om natten. MEN om det er mere energibesparende at benytte autoadapt, vil jeg meget gerne vide.
mvh
JER

 Jeg har også cirkulations pumpe på varmt brugsvand, det er dog ikke en pumpe med auto adapt, så den kører konstant, vi har for nyligt overtaget huset, og har lige fundet på en måde, hvorpå jeg mener at kunne spare lidt, om jeg så reelt set også gør det, ved jeg ikke endnu. Men har købt en Eglo wifi kontakt.
https://www.silvan.dk/eglo-stik-bridge-connect?id=2682-2034852&gclid=Cj0KCQiA5aWOBhDMARIsAIXLlkdGoRf21RKcVxvg0OTmXcIjO8U7CoUquX0xPJSh4xCFn7_CxImzgocaAoU8EALw_wcB
Der kan jeg styre tidspunktet for hvornår pumpen skal køre, så den slukkes om natten, når vi er på arbejde eller bare ikke hjemme, og så skulle den også fortælle hvor meget strøm pumpen bruger så jeg også ved om det er en god løsning. Valgte wifi modellen så jeg kan slukke selvom jeg ikke er hjemme, hvis jeg skulle have glemt det. Men som sagt er vores pumpe ikke med auto adapt, og kører konstant, og vi får varmt brugsvand via naturgas, derfor tror jeg der er en del at spare på det varme brugsvand ikke skal cirkulere rundt. Men har først købt enheden idag, og ikke monteret den endnu, så bliver spændende og se om teorien også holder.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis