Kroneafbryder

Jeg har en kroneafbryder (med to kontakter) der fører til et udtag med tre ledninger. Sort (spænding), brun (spænding) og blå (nulledning) målt med polsøger.

Jeg har forsøgt at tilslutte to uafhængige lamper, men kan ikke få det til at fungere. Kun sort+blå virker på kontakt 1. Kontakt 2 giver ikke lys. Jeg har forsøgt med brun+blå uden held. Alle lamper er med ledninger med to indvendige ledninger. 

Muligvis har der oprindeligt siddet en lysekrone, hvor der kunne tændes hhv. 3 og 6 pærer. 

Kan det bringes til at tænde to lamper uafhængigt af hinanden ved hjælp af kontakt 1 og 2?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En kroneafbryder har tre tilslutninger. Den ene er med rød udløser, som fasen monteres i. Tilsyneladende er sort fasen, for sort og blå virker. Prøv at sætte sort og brun sammen, hvis det virker, er sort fase og skal monters i klemmen med pil ind og de to andre i klemmerne med pil ud. Ellers prøv at bytte sort og blå.

fase
Tak for svar. Der er ikke pil ud og pil ind. Der er blot tre ledninger med tre farver i

spørgsmålet går ikke på afbryderen, men på hvordan de tre ledninger skal forbindes med de to lamper der har to ledninger hver

Brun fra den ene lampe til Brun. Brun fra den anden lampe til sort. Og blå fra begge lamper kobles sammen med blå.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kan du ikke tage et billede af afbryderen set bagfra, så det er til at se forbindelserne.

fase
Er du sikker på at sort og brun er tændledninger der kommer fra kroneafbryderen?
Du skriver at der er strøm på dem, men kan de afbrydes når du bruger hendholdsvis den ene og den anden tangent i kroneafbryderen ?
Jeg gætter på at den brune, er en fast fase og dermed har du kun 1 tændledning.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja, det er nok rigtigt, at der kun er en tændledning (sort). Selvom der er ‘udslag’ på polsøgeren ved både sort og brun. 
Når nu dit spørgsmål går på lampeudtaget og ikke afbryderen, som du har skrevet i overskriften, kunne du så ikke vise et billede af lampeudtaget? Det er muligt at kroneafbryderen bruges til to lampesteder, og så kan du ikke tænde to lamper hver for sig i samme lampested.

fase
Jeg tager gerne et billede i morgen. Men der er blot et hul i rosetten i loftet, hvor der kommer en sort, en blå og en brun ledning ud. Det er alt
Jesper K P skrev den 26-12-2021 23:45:57

Jeg tager gerne et billede i morgen. Men der er blot et hul i rosetten i loftet, hvor der kommer en sort, en blå og en brun ledning ud. Det er alt

Hvilke farver har ledningerne i afbryderen?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis