Råd vedr. varmekabel på kondensafløb (på loftet)

Hej LDS.

I januar får jeg installeret varmegenvindingsanlæg, men firmaet står ikke for at føre kondensafløb til afløb.
Planen er at føre til kloakudluftningen, da det er endnu sværere at komme ned til afløb i bryggerset.

Planen er altså at lave afløb i 32 mm grå afløbsrør med varmekabel på. Rørene skal have alutape på, kan jeg forstå, samt isolering
Et par spørgsmål:

  1. Ville I vikle varmekablet rundt om rørene, eller ville I bare lade det løbe langs undersiden af afløbsrøret? Det kræver jo færre mere kabel (og lettere at beregne længden), hvis det ikke skal snos hele vejen.

  2. Skal alutapen lægges på røret før varmekablet, så varmekablet ligger på ydersiden af alutapen? Eller kan man med fordel tape varmekablet fast på afløbsrøret med alutapen?
    Hvis varmekablet ligger på ydersiden, stripser man det så fast, hvis det da ikke er snoet.

  3. Jeg kan forstå, at der findes varmekabel med konstant effekt samt selvregulerende varmekabler.
    Det ser ud til, at det er DEVIpipeheat varmekabler, der oftest dukker op i mine søgninger. Er det det bedste valg eller findes der et tilsvarende kabel, der er lidt billigere?
    Jeg tænker at købe et færdigt kabel med stikprop og afslutning.

  4. Selvom DEVIpipeheat kablet er selvregulerende, tænker jeg at en termostat hurtigt kan svare sig.
    Hvilken termostat ville I foreslå? Da jeg køber kablet med stikprop, så virker fx DEVIreg 610 til +1000 kr. lidt dyr. Kunne man ikke bruge noget i denne stil i stedet? https://www.e-ville.com/da/2025-maleinstrumenter/53966-inkbird-itc-308-termostat-wifi.html

  5. Jeg forestiller mig at isolere med rockwool rørskål med 20 mm isolering. Ved dog ikke om det er bedst at købe til 35 mm rør eller 28 mm rør til at sætte om de 32 mm rør (+ varmekabel).
    https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-rorisolering-rorskale-rockwool-20mm-rorskal-o28-x-1000mm-494370114

På forhånd tak for input :-)

/Martin
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Varmekabel på underside a& rør.
2. Varmekablet tapes fast pr. ca. 0,5 m.
3. Vælg et selvregulerende kabel.
4. Drop ekstra termostat.
5. Du skal vælge rørisoleringen til 35 mm. Rørskålene er med alufolie yderst. Det er vigtigt at alle samlinger gøres ”damptætte”.

Hvad med at ligge afløbsrøret ned i din loftisoling - gerne langt ned. Det vil begrænse dit elforbrug til varmekablet.

Søren O
Søren O skrev den 26-12-2021 15:17:16

1. Varmekabel på underside a& rør.
2. Varmekablet tapes fast pr. ca. 0,5 m.
3. Vælg et selvregulerende kabel.
4. Drop ekstra termostat.
5. Du skal vælge rørisoleringen til 35 mm. Rørskålene er med alufolie yderst. Det er vigtigt at alle samlinger gøres ”damptætte”.

Hvad med at ligge afløbsrøret ned i din loftisoling - gerne langt ned. Det vil begrænse dit elforbrug til varmekablet.

 Tak for hurtigt svar.

1. Fedt, det betyder et kortere kabel, og nemmere beregning af længden.
2. Men der skal vel alutape på hele røret for bedre overførsel af varmen til røret, antager jeg.
3. Yes, det var også planen. Var bare i tvivl om, der fandtes alternativer til DEVIpipeheat, hvor 10 meter koster ca 1000 kr.
4. OK, de anbefaler det bare selv, og jeg tænker, at det vel selvregulerer ved højere temperatur, end jeg reelt har behov for. Mener du, at det ikke er besparelsen værd med termostat ift. sparet strømforbrug?
5. Super, det vil jeg huske.

Tættest på kloaktilslutningen vil jeg kunne føre røret nede i min loftisolering (240-250 mm), men det vil med et fald på 2 cm pr. meter resten af vejen komme op over loftisoleringen. Så det er også planen at få det ned i loftisoleringen. Evt. vil jeg forsøge at lægge lidt ekstra loftisolering langs afløbet, fremfor at isolere med rørskåle.
Men det ændrer vel ikke på, at jeg skal have varmekabel langs hele røret.
Se evt på 12 m kabel
Har ingen interesser i firmaet, men har lige købt et 4 m kabel.
djaydjay skrev den 27-12-2021 19:22:02

Se evt på 12 m kabel
Har ingen interesser i firmaet, men har lige købt et 4 m kabel.

 Det var et kabel i stil med det, jeg havde set bare fra Heatcom. Men det er ikke selvregulerende, så jeg antager det giver konstant effekt langs hele længden. Dvs det bruger også energi, hvor der er ekstra godt isoleret, i modsætning til de selvregulerende som Devipipeheat kablet. 

Men måske det tager mange år, før besparelsen er spist op af ekstra strømforbrug. 

Årene har det med bare at løbe, så lav det rigtigt fra starten selv om det koster lidt mere.
Der hvor du bruger rørskåle ser jeg ingen grund til at hæfte varmekablet hele vejen.
Du kan sikkert spare penge med ekstern termostat, men du skal have fat i en robust termostat med lav hysterese.

Søren O
Problemet med ekstra termostat er hvor vil du placere føleren. Er det placeret nede i din lofts isolering vil der godt kunne blive frost et andet sted. Så du skal gå efter selvregulerende som ikke bruger strøm der hvor der er over 4-6 grader varmt.
Noget helt andet er om du behøver frost beskyttelse. Så vidt jeg husker fra ældre anlæg så kommer der en smule luft igennem fra anlægget. Det er i forvejen lun luft så det kan holde det frostfri. Men det skal du lige mærke efter. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også