Søren O skrev den 26-12-2021 15:17:16
1. Varmekabel på underside a& rør.
2. Varmekablet tapes fast pr. ca. 0,5 m.
3. Vælg et selvregulerende kabel.
4. Drop ekstra termostat.
5. Du skal vælge rørisoleringen til 35 mm. Rørskålene er med alufolie yderst. Det er vigtigt at alle samlinger gøres ”damptætte”.
Hvad med at ligge afløbsrøret ned i din loftisoling - gerne langt ned. Det vil begrænse dit elforbrug til varmekablet.
Tak for hurtigt svar.
1. Fedt, det betyder et kortere kabel, og nemmere beregning af længden.
2. Men der skal vel alutape på hele røret for bedre overførsel af varmen til røret, antager jeg.
3. Yes, det var også planen. Var bare i tvivl om, der fandtes alternativer til DEVIpipeheat, hvor 10 meter koster ca 1000 kr.
4. OK, de anbefaler det bare selv, og jeg tænker, at det vel selvregulerer ved højere temperatur, end jeg reelt har behov for. Mener du, at det ikke er besparelsen værd med termostat ift. sparet strømforbrug?
5. Super, det vil jeg huske.
Tættest på kloaktilslutningen vil jeg kunne føre røret nede i min loftisolering (240-250 mm), men det vil med et fald på 2 cm pr. meter resten af vejen komme op over loftisoleringen. Så det er også planen at få det ned i loftisoleringen. Evt. vil jeg forsøge at lægge lidt ekstra loftisolering langs afløbet, fremfor at isolere med rørskåle.
Men det ændrer vel ikke på, at jeg skal have varmekabel langs hele røret.