Tænd-og-sluk ur til strømbesparelse????

Hej alle

I disse tider med stigende elpriser har jeg tænkt på om der er noget i vejen for, at sætte tænd og sluk ur til nogle af de produkter, som har standby. Fx tv, Playstation, robotstøvsuger, anlæg mv. Vi får ikke slukket for dem, selvom det er nemt...

Vi kommer jo langt hvis et tænd og sluk ur slukker automatisk om natten og mens vi er på arbejde fx. 

Jeg synes bare at have læst, at nogle produkter ikke må tilsluttes tænd og sluk ur?så det får mig til at tænke om der er noget særligt ved at sætte sådan en fætter på og bruge dem fast året rundt??

Tak for jeres bidrag
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænd og sluk ur bruger jo mange gange mere strøm end stand -by , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg så et tænd sluk ur der bruger 7w så det kommer jo an på hvilke og hvor mange strømforsyninger du kan sætte på det samme ur.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
De elektroniske ure bruger ikke ret meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
2,4 watt er jeg har kunnet finde som forbrug  - der kan faktisk spares meget mere end det. I mit lyd-video-TV hjørne er der 12 forbrugere.
De fleste forbrugere kan tåle tåle at strømmen afbrydes på den måde - hos mig svigter elforsyningen ca 2 gange om året og ca 2 gange slår HFI fra pga tordenvejr. Men slukkker du ofte nok for en computer på denne måde får du nok problemer.

 

Annonce
Men slukker du ofte nok for en computer på denne måde får du nok problemer.
Hvis computeren er lukket reglementeret ned, sker der ikke noget ved at slukke for netspændingen.

fase
Du leder det forkerte sted efter energibesparelser.
Siden 2013 må elektriske apparater ikke forbruge mere end 0,5 W i slukket/standby.
Så hvis du har 20 Playstations og PCer på standby bruger de højst 10 W. Det giver 0,240 kWh i døgnet.

Der er andre steder hvor der meget mere "bang for your bucks", f.eks. hvordan I udlufter og bruger varme, belysning, koger, ovn etc.

Jeg bruger IKEAs Trådfri Zigbee “smartplugs” til at slukke for apparater der bruger unødig stand-by strøm såsom cirkulationspumpe til brugsvand, Sonos højtalere, TV, osv. De slukker om natten og når vores tyverialarm tilkobler. IKEAs smartplugs bruger kun 0,3w så eget forbruget er minimalt. Fx bruger én Sonos højtaler omkring 5-7w i stand-by. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja man skal virkelig se sig for og ikke hovedløst sætte tænd/slukur på hvad som helst.
jeg målte på et tidspunkt på vores mekaniske tænd/slukur og det bruger 10 watt.
vores udendørs lyskæde bruger ligeledes 10w

så konklusionen er at man skal lade de moderne led lyskæder brænde 24/7 eller selv tænde slukke dem på kontakten.
det giver i hverfald ikke mening at have et ur til 1 lyskæde.
hvis du kan koble mange lyskæder eller enheder til samme ur, så kan regnestykket vende.

… og gevinsten ved f.eks. at slukke TV, Playstation m.m. der står i normalt opvarmede rum, tæller jo kun i de perioder hvor rummene ikke opvarmes for penge. Om vinteren o.l. medgår standby-energien jo til at opvarme rummene. Godt nok til el-takst.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis