Indfarvning af dørtrin/bundstykker

Hej håber nogen kan hjælpe her. Jeg har købt 11 nye Ikast Design Door glatte massive dør og fået dem leveret med ubehandlede bøgetræs bundstykker, da vi vil have disse skal fremstå grå/grå pigmenterede. Det viser sig dog at være en næsten umulig opgave. Jeg har prøvet gulvolie og diverse bejdser, men de efterlader alle en træfarvet struktur som ikke bliver grå:-( Det eneste som dækker er en Lady maling, men så fremstår de jo malede. Det skal de ikke. Kan man ikke få en gråpigmenteret lak?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øh? De må ikke fremstå ensartet malede men der må ikke være træstruktur?

Mit bud ville være at indfarve ad flere omgange med pigmenteret olie i den ønskede farve og når det er afhærdet kan du lakeret med en matlak, men lidt træstruktur slipper du ikke for.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for dit svar BOFH. Jeg vedhæfter lige endnu et billede. Der kan du ligesom se årene i træet, men de er bare helt ufarvede (lys brune). Måske er det svært/umuligt at indfarve så hårdt træ (bøg). Som om olie og bejdse ikke trænger jævnt ind. Du kan også se en prøve med malingen hvor alt trælook forsvinder (nederst til højre). Vi vil gerne, at det fremstår som et olieret gulv - og enig bagefter klar lak.
Nej - der findes ikke grå pigmenteret lak i handlen.

Lak på olie er heller ikke en god ide, så eneste mulighed er bejdse, men heller ikke der er jeg nogensinde stødt på grå træbejdse. Bøg er en træsort der vanskeligt kan ændre farve uden træstrukturen forsvinder.

Grå farve på gulve er i det hele taget en dårlig ide. Jeg har set flere grå gulvfuger og det så rædsomt ud efter kort tid.

Fastholder du grå dørtrin skal du over i ask.

Rantzau skrev den 26-12-2021 13:52:54

Lak på olie er heller ikke en god ide

?? Her holder det glimrende, hvidpigmenteret olie og matlak på egetræ. Har også vinduesplader i asketræ efter samme opskrift.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH: Så har du nok sikret dig forinden at olien og lakken er foreneligt. Det er ikke altid tilfældet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også