Kondens under vindue

Jeg har sat nyt vindue i køkkenet. For at det fik den rigtige højde, blev der lavet en 8-10cm betonkant/forhøjning, som vinduet så står på (ikke direkte på betonen).

Men nu er det beton konstant smask vådt af kondens på indersiden. Der skal lægges en plade i vindueskarmen, men det vil jeg selvfølgelig ikke gøre før jeg finder en løsning på alt det kondens. Jeg har forsøgt lidt af hvert, bl.a at tape det ind i dampspærre og tape, for at se om det hjalp, men der kom bare kondens på folien i stedet for. Der er kun 10-20mm fra betonen og hvor vinduesbænken skal være, så der kan ikke komme meget isolering under hvis der skal det.
Alt andet udenom er tørt, det er kun den betonkant der er lavet der er våd

Hvad dælen gør jeg for at få det tørt nu så jeg kan komme videre?

Ignorer pletterne, de er kommet efter alle mine forsøg   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er betonkanten gennemgående? Altså fra ydersiden af mur, til inderside (som er afbilledet?
Er den meget kold, at røre ved?
Kondens på folie.. var det på indersiden, eller på siden mod betonkanten?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du har støbt en fin kuldebro, som afkøler luften indendørs, og får den til at kondensere på betonen.

Derfor hjælper en dampspærre heller ikke, da der fortsat er koldt, nu blot på folien.

Det eneste der virker er at afbryde kuldebroen med isolering.

Den skulle nok have været opført på en anden måde, nu bliver du nød til at finde plads til isolering uden på betonen, enten udvendigt eller indvendigt.

Elektronikteknikeren
lyhne1 skrev den 25-12-2021 18:54:39

Er betonkanten gennemgående? Altså fra ydersiden af mur, til inderside (som er afbilledet?
Er den meget kold, at røre ved?
Kondens på folie.. var det på indersiden, eller på siden mod betonkanten?

 Ja den går lige igennem og kold. Kondensen på folien var også på indersiden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Gregeren skrev den 25-12-2021 19:04:16

Du har støbt en fin kuldebro, som afkøler luften indendørs, og får den til at kondensere på betonen.

Derfor hjælper en dampspærre heller ikke, da der fortsat er koldt, nu blot på folien.

Det eneste der virker er at afbryde kuldebroen med isolering.

Den skulle nok have været opført på en anden måde, nu bliver du nød til at finde plads til isolering uden på betonen, enten udvendigt eller indvendigt.

 Det har jeg gjort godt :/ 

Hvor meget isolering taler vi om? Jeg får aldrig 50mm isolering i hverken inden eller ude. Det er noget rigtigt l...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis jeg får hakket noget beton væk, 2,3,4? cm ind under vinduet og så isolerer og lukket derfra, vil det være nok?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hvis du kan få mindst 20mm hakket væk, gerne mere, men det bliver hurtigt besværligt at komme ind under.

Så kan du klæbe en strimmel wediplade fast med fliselim, det skal nok stoppe problemet.

Løsningen med fliselim er god, da en fuldklæbning forhindrer den varme luft at komme ind bag ved og kondensere. Bygningsdelen bliver således  både damptæt og isoleret.

Elektronikteknikeren
Det vil jeg prøve i første omgang. Uanset hvad kan vinduet ikke komme ud lige nu, så hvis ikke det virker, bliver jeg nødt til at pille det ud igen til sommer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis