Går i gear men vil ikke køre

Vores Avensis benzin fra 2005 kan ikke køre længere.
Et familiemedlem startede uden at træde kobling ned og nu sker der ikke noget når man sætter den i gear. Når man slipper kobling høres en let rytmisk skraben. Både i frigear og når man sætter den i gear, uden at bilen flytter sig. Sætter man i 2. Gear er rytmen hurtigere end 1. Gear.

Hvad kan det være? Den har ikke tidligere haft problemer med kobling eller gearkasse, og begge dele føles som de plejer.

Mh
E


E
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er en ny kobling
Jeg tror ikke på at det er koblingen der er defekt, når lyden er forskellig om gearkassen står i første eller andet gear.
Der skulle ikke kunne ske noget ved at starte en bil uden at træde koblingen ned, selv om den står i gear. Selvfølgelig skal man ikke køre ind i noget.
Jeg har ingen diagnose, men det må en kompetent person hurtigt kunne give ved at se bilen fysisk.

Søren O
Søren O skrev den 25-12-2021 16:56:36

Jeg tror ikke på at det er koblingen der er defekt, når lyden er forskellig om gearkassen står i første eller andet gear.
Der skulle ikke kunne ske noget ved at starte en bil uden at træde koblingen ned, selv om den står i gear. Selvfølgelig skal man ikke køre ind i noget.

 Fristende at starte i den muntre ende; Er du sikker på at det ene forhjul ikke bare spinner på is?

Sorry.😏

Nej - koblingen er ikke bare lige pludselig gået i stykker. Sådan noget kommer gradvis over lang tid, ellers også sker det på en spektakulær måde. Desuden beskriver du at der er forskel på lyden i første og andet gear. Noget tyder på at der er forbindelse ud til trækakslerne.

Jeg har lige en bemærkning til Søren; Vist kan man nok starte i første gear, forudsat at batteriet er i god tilstand men man skal have en plan for at stoppe igen.
Står speedometer på 0 når der kobles til ?

 

Elias_j skrev den 25-12-2021 20:29:05

 Tak for svarene. Det skulle jeg mene ja.

Så ser det nok lidt skidt ud hvis din føler sidder i gearkassen. En anden mulighed er at hæve trækhjulene fra jorden og se hvad der så sker. Hvis ingenting, skru begge forhjul af når den alligevel er oppe, hvis det hele stadig står stille, ligger fejlen i kobling el. transmission.
Til de lærde herinde   - Er vi ude i noget blokeret hydraulik ? kan tandkrandsen på koblings pladen være ødelagt på højgears akslen?

 


 

Noterne på en af trækakslerne sikkert revet inde ved gearkassen eller ude i hjulnavet  - kig ind under bilen med motor i gang og sat i gear - se efter om trækakslerne drejer uden hjulene flytter sig - nok mest sikkert med gear i bak så du IKKE bliver kørt over hvis den lige pludselig tager fat !!!

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det var en knækket drivaksel - tak for alle jeres svar :)

E
Det var vist meget godt at uheldet skete mens bilen holdt stille. Mon ikke bruddet på trækakslen har været på vej et stykke tid. Så ikke noget at bebrejde familiemedlemmet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis