Roth gulvvarme, indregulering

Hej alle

Jeg har fået installeret et Roth gulvvarme system, men nu hvor det er blevet koldt synes jeg at der er problemer med at varme nogle rum op. Jeg har lidt på fornemmelsen at min VVS mand ikke har lavet indregulering af systemet eller at det ikke er lavet korrekt. Som jeg har forstået det, skal man indstille de enkelte ventiler alt efter hvor lange den enkelte kredse er. Jeg har læst mig til at alle ventiler pr default er helt åbne når man pakker dem ud.

Når mine kredse er åbne, ser det ud til at de alle åbner lige meget, dvs der er ingen forskel at se på hvor meget ventilen løfter sig for de enkelte kredse. Er dette et tegn på manglende indregulering?

På forhånd tak

Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er i den modsatte ende af slangen, at reguleringsventilen sidder, - enten i form af justerbare flowmålere eller en justeringsskrue ned i "toppen".
Så hvis der er ikke er flowmålere, så er det svært at se om det er indreguleret.
Okay, forstået. Der er ikke flowmålere, men blot en justeringsskrue og som du skriver er det svært at se om den er justeret. Jeg må have fat i VVS manden.

Tak for hjælpen 👍
Er lige blevet lidt klogere, på nogle manifold sidder reguleringsdimsen under telestaten, i hvert fald på nyere Danfoss manifold, - så prøv lige at tage en telestat af og se om der er en reguleringsdims under den. Se evt folderen fra Danfoss side 33 - 36 Link brochure
Fra roth vejledning LINK 

Ved ROTH skal man indregulere på samme fordeler rør som telestater sidder  Hvis anlægget er efter medio 2013.
Der skal bruges en nøgle som medlevers anlægget. Principiel skal man indregulere efter ROTH beregning, men har man ikke den må man selv gå i gang.  
Man indregulerer efter rum areal, gulvbelægning, slange længder og varmebehov.
den grove indstilling kan foretages efter rum størrelser hvis du ikke kender slangelængder. Først skal du vide hvor mange omgange dine regulerings skruer kan give. Drej en helt ud ( fuld åben ) og tæl omgange eller 1/2 omgange ( hvis det er nemmere ) til helt lukket.
Har du f.eks. 8 omgange så tager du største rum / kreds f.eks. stue på 40 kvm. og lader den stå helt åben det er altså 5 kvm pr. omgang så skal værelse på 12 kvm have 2,5 omgange fra helt lukket køkken/alrum på 20 kvm. 4 omgange  badeværelse på 10 kvm får også 2,5 omgange ( større varmebehov )
Det er så den grove indstilling. finindstilling kan du så gøre over tid.
Alle rum termostater skrues op på maks. så der er åben for alle ventiler.
termostat ved din fordeler stilles på 30 - 32 grader. hvis du så fryser i det største rum efter 1 døgn, så hæver du denne temperatur til 35 - 37 grader og omvendt hvis det er for varmt. De andre mindre rum justerer du så ind senere.
Når du har passende temperatur i de største rum, kan du justere lidt på de mindre. Fryser du så 1/2 omgang mere åben og omvendt hvis der er rum der er for varme. De største rum / kredse skal ikke lukkes men stå helt åben. Efter 1 - 2 uger på den måde med småjusteringer har du nogenlunde jævn temperatur i hele huset.
nu kan du igen indstille dine rumtermostater på ønsket temperatur, og skrue lidt op for termostat på fordeler. når det igen bliver forår sænkes temperatur på fordeler igen da det giver den bedste komfort med jævn varme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis