Simens opvaskemaskine fejlkode E:09

Den vasker men det er koldt ..
nogle kender om hvad fejlen kan være og man kan selv lave eller kan det betale sig.?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er højst sandsynligt varmelegemet, som er bygget sammen med spulepumpen,  en ny koster ca 1000 kr.
 Fejlen kan måske nulstilles ved at afbryde strømmen (træk stikket ud) og lad den stå i min 5 minutter.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens
Tak for svaret , har netop lavet som du siger det hjalp at fejlkoden kommer ikke igen men det er stadig koldt vand. Har man en video hvordan man kan selv skifte hvis det er fejlen som du beskriver.. for maskinen virker ellers meget fint med at der kommer vand og afløb er ok.. vi har haft den godt nok 15 år men den er stadig som ny når man ser på det , ja alt kan gå stykker men vil da gerne lave den hvis det kan betale sig :) 
Du skal jo finde ud af om det er varmelegeme først. Der kunne du sætte et par ledninger på tilslutnings klemmer på varmelegeme og trække dem ud til en fatning med en pære monteret i. Så starter du opvask og ser om der kommer lys i pæren ( strøm til varmelegeme ) Gør der det og det stadig er kold vand så er det den der er defekt. Kommer der ikke lys i pæren er det noget andet.
Det kan også være styring, ledning knækket i dør, varmerelæ eller niveau afbryder.
Her er video hvordan du piller pumpe og varmelegeme ud. ( Engelsk tale). Han tester med multimeter. LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige udskiftet vores Siemens opvasker, det var også varmelegemet, men der var overgang så den slog hpfi fra. Maskinen var knap 10 år gammel, fejlen skyldtes at der var kommet vand ind til ydersiden varmelegemet, og jeg kunne ikke gennemskue om det kom fra pumpen, eller et andet sted, så vi valgte at købe en ny maskine.

Pumpen er rimelig nem at skifte, du skal have beklædningen af højre side (set forfra)
så skal styreprintet frigøres, du skal tage strømstikket af bag på maskinen, det går direkte ind i styreprintet. så kan du komme til pumpen. (hvis den ligner min gamle maskine)

Ved ikke med videoer, men søger du på modelmummeret på youtube kommer der nok noget frem ?


Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 25-12-2021 01:13:07

Du skal jo finde ud af om det er varmelegeme først. Der kunne du sætte et par ledninger på tilslutnings klemmer på varmelegeme og trække dem ud til en fatning med en pære monteret i. Så starter du opvask og ser om der kommer lys i pæren ( strøm til varmelegeme ) Gør der det og det stadig er kold vand så er det den der er defekt. Kommer der ikke lys i pæren er det noget andet.
Det kan også være styring, ledning knækket i dør, varmerelæ eller niveau afbryder. 

 Varmelegemet er indbygget i spulepumpen, så det er ikke så nemt at komme til at måle, varmelegemet får strøm direkte fra styreprintet, via en meget kort ledning.

Og det hele er tilsluttet med plastikstik på styreprintet..

Pumpen med indbygget varmelegeme ser nogenlunde således ud..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Se min tilføjelse omkring video. Der ser jeg det er lidt vanskelig at tilslutte lampe, så multimeter med modstandsmåling som vist i video er nok vejen frem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de svar  , jeg vedhæftet et billede af model nr
ev elmand skrev den 25-12-2021 01:27:25

Se min tilføjelse omkring video. Der ser jeg det er lidt vanskelig at tilslutte lampe, så multimeter med modstandsmåling som vist i video er nok vejen frem. 

 Ja den er nøjagtig magen til min gamle maskine..

Jeg adskilte pumpen og kom ind til varmelegemet, det stod lidt vand og snask i bunden omkring varmetrådene, så derfor der var overgang til jord. (den varmede fint)
Men havde mistanke om vandet kom et andet sted fra, der var tegne på indtørrede rester i bundbakken, så derfor købte jeg en ny maskine.

Vi prøver igen, i morgen --
Hmm.. jeg må se hvordan man kan skille det af håber ikke det er så svært 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis