Filt på gipsplader

Er der en venlig sjæl der gider skrive en kort vejledning i hvordan man opsætter filt på gipsplader (nedsænket loft i badeværelse)?

Jeg har på vådrumslimen læst mig til at limen rulles ud på gipsen, og filtbanerne derefter påføres, med et 3 cm overlap. Derefter skal man skære i dette overlap, for at lave perfekte samlinger. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt gipsen skal grundes med et eller andet først, som f.eks. fortyndet lim. Kender heller ikke "tricks'ene" til hvordan man kommer udenom forhindringer i loftet (i mit tilfælde en faldstamme og et skråt indhak).

På forhånd tak.

-AllanE

Mvh. AllanE
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!!

Malerne bruger noget tyndt blåt sjask, kan ikke huske navnet. Men personligt har jeg med held brugt fortyndet lim, og det virker fint.

Når du kommer til faldstammen skære du en slids i filten, og former den rundt om faldstammen, og skære til, skær evt. et kryds, det kan ikke ses bagefter.
Sådan noget forankringsgrunder? Det brugte jeg engang da jeg skulle male direkte på et puslag. Er det nødvendigt på gipsplader?

Tippet med krydset i filten lyder smart. Det vil jeg prøve.

Takker

-AllanE

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej AllanE

Jeg har talrige gange brugt glasfilt på gips uden at grunde. Det har aldrig givet problemer. Det er klart bedst at rulle limen på, det giver den nødvendige ensartethed i fordelingen af lim. Når du skal have filten sat op på loftet kan en alm. indendørs kost på skaft være en god hjælp til at "koste/feje" en bane på plads. Den skal selvfølgelig lige manuelt pladseret først, derefter er kosten en go´hjælp.
Husk at forarbejdet er det vigtigeste. ALT, selv den mindste unøjagtighed, ses igennem filten. Når det så er sagt, så er loftet typisk ikke den flade man ses mest på, de fleste fornemmer kun at det er en ensartet hvid flade og kigger ikke efter detaljer.
Alligevel kan det betale sig at gøre noget ud af forarbejdet, om ikke andet er det en del tilfredsstillelse for en selv ved at kunne læne sig tilbage i sofaen og se på et perfekt resultat.
Skulle måske lige nævne at jeg ellers plejer at gøre præcist som du selv skriver.

Go´arbejdslyst

mvh Anders
Hej smile

Du skal grunde med microdispers(er).
Husk også at grunde inden du maler filten. (maling/vand i 50%/50%)

Mvh ThomasB
Microdispersen kan undværes - men ud over en bedre vedhæftning giver den også en længere åbenhed (arbejdstid) for den påførte lim. Er især godt når man skal lave mange skaringer. Min oplevelse er, at den er al tid og penge værd.

Fordelen ved glasfilt er, at du "kan slippe afsted" med usynlige samlinger. Du lader blot samlinger overlappe og skærer igennem BEGGE lag med en skarp hobbykniv. Det er også sådan, du sniger dig omkring faldstammen, hvis det ikke lige går første gang med at skære x ud til den.

Held og lykke - med alle de glimrende råd her går det ikke helt galt :wink:

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Det kunne da godt være at man skulle prøve den grunder næste gang. Især det med længere åbenhed af limen kan klart være en fordel.

mvh Anders
Hej

Jeg skal til at fjerne glasvæv og opsætte nyt i mit bryggers, idet forrige ejer ikke havde lavet arbejdet ordentligt - herunder grundet væggene.

Så jo du skal grunde med microdispenser - også kaldet forankringsgrunder. Dels lukker det gipsen lidt af så den ikke suger så meget og dels binder den spartelmassen du har spartlet loftet med (og så koster det altså ikke særlig meget).
Vådrumslimen ruller du ud på loftet i et fyldigt lag og lader det sidde lidt før du opsætter glasfilten. Det kan godt betale sig at skære glasfilten ud i de længder du skal bruge på forhånd, så du hurtigt kan sætte næste bane op og skære ned igennem overlappet før limen er for tør og filten har sat sig for meget. Husk at bruge en hobbykniv med ny klinge og skær med ganske let hånd igennem så du ikke ridser i evt. spartlinger.

Noget vådrumslim (fx. Flüggers) kan man med fordele male ovenpå filten med det samme man sætter det op. Dette giver klart det flotteste resultat og du sparer mindst en grunding at filten.

God arbejdslyst.

Mvh Jens
Tusind tak for alle de gode råd!!

Jeg gik i krig i går, men måtte stoppe, pille filten af igen og skrabe limen ned. Først havde jeg undervurderet mængden af nødvendig lim, og rullet et tyndt lag ud, hvilket absolut ikke var nok. Så prøvede jeg igen, med tykkere lag lim, men anden gang viste det sig, at der lige akurat ikke var nok i den 1 liters bøtte jeg havde købt, så der var ikke nok til at hæfte alle kanterne ordentligt fat. Surt show!! Så nu har jeg købt 2 liter lim og må prøve igen.

Er det bedre at bruge en tandsparten end en rulle? Jeg synes at limen virkede ufattelig tyk og var svær at rulle ensartet ud på fladen (købte Bostik 78 vådrumslim i Silvan).

-AllanE

Mvh. AllanE
hej allan
efter det jeg lige har prøvet vil jeg absolut ikke bruge en tandspartel.det skal have et tykt lag.når du syntes det har fået nok ,så lidt til. jeg brugte dog en pensel i hjørnerne og mellem loft og væg.held og lykke
Hej AllanE

Nej jeg ville heller ikke bruge en tandspartel, men også en stor rulle der fordeler limen godt i et jævnt lag. Jeg tror at tandspartlen vil efterlade striber af lim, som du vil få svært ved at jævne ud når du sætter filten op.

Vådrumslim er tyk, men kan sagtens fordeles rimelig jævnt. Husk når du sætter filten op at det skal udglattes fra midten af banen og ud, så du undgår buler, det gøres bedst med en bred børste (jeg tror den hedder tapetkost). Når du har sat første bane op, og fordeler lim til nummer to så lim 10 cm ind på første bane, så der kommer lim på begge stykker filt i overlapningen og den hæfter perfekt når det er skåret og børstet glat.

God fornøjelse med projektet
Vifu

Bonden
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også